لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

روحانی: اگر توافق را زيرپا بگذارند، به مسير قبلی بازگرديم


حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز سه شنبه ۹ تيرماه گفته است با «تهميداتی» که انديشيده موارد «مهم» اختلافی در مذاکراتی می تواند حل شود. وی با اين حال هشدار داده است، در صورتی که توافق احتمالی بين ايران و گروه ۱+۵ «زير پا» گذاشته شود، ايران به روال قبلی باز خواهد گشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن روحانی در خصوص مذاکرات هسته ای برای دستيابی به توافق نهايی در وين گفته است: «بخش عمده مسائل حل شده است اما بخشی باقی مانده که البته مواردی از آن مهم است و می تواند در روزهای پيش رو با تمهيداتی که انديشيده شده است درباره آنها به توافق رسيد.»

هيات های مذاکره کننده هسته ای ايران و گروه ۱+۵ در حال حاضر در مذاکره برای دستيابی به توافقی جامع و نهايی بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی هستند. مهلت برای دستيابی به چنين توافقی برای يک هفته تمديد شده است و مذاکرات تا سه شنبه هفته آينده ادامه خواهد داشت.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای ۱+۵، و ايران در ۱۳ فروردين ماه سال جاری در لوزان سوئيس به «تفاهمی» بر سر چارچوب های کلی توافق نهايی دست يافتند و اينک در حال مذاکره برای تدوين «برنامه جامع اقدام مشترک» هستند.

به گزارش ايرنا، رييس جمهوری ايران با تاکيد بر اينکه در صورت محقق شدن توافق هسته ای، دو طرف متعهد به اجرای آن هستند، تصريح کرد: « اگر آنها متعهد بمانند ما نيز به آنچه که توافق شده است پايبند خواهيم بود، اما در عين حال دولت آمادگی کامل خواهد داشت که اگر روزی توافق را زيرپا بگذارند ما نيز بلافاصله بتوانيم شديدتر از آنچه در مخيله آنهاست، به مسير قبلی بازگرديم .»

حسن روحانی همچنین با اشاره به « اينکه مسير تعامل و گفت وگو در ۲۲ ماه مذاکرات به شکل جدی تر دنبال شد،» گفته است: «معتقدم اين مذاکرات می تواند نتيجه برد – برد برای طرفين داشته باشد، چرا که اگر طرف مقابل مدعی است که می خواهد مانع از ساخت سلاح هسته ای در ايران شود، هر چند ايران از ابتدا به دنبال آن نبوده و نيست، اين هدف برای آنها حاصل می شود. چرا که ما قادريم راه و مسير نظام را در موضوع هسته ای به خوبی تشريح کنيم. »

در حالی رییس جمهور ایران گفته است که هدف گروه ۱+۵ برای مسدود کردن راه های دستیابی ایران به سلاح هسته ای محقق خواهد شد، در همین روز باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز تاکید کرده است، بدون دست یافتن به چنین هدفی، توافقی با ایران در کار نخواهد بود.

آقای اوباما گفته است: اگر مذاکره‌کنندگان در خاتمه گفت‌وگوهای اتمی اطمینان نیابند که همه راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مسدود شده است، توافقی در کار نخواهد بود.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است . ایران این اتهام را رد می کند.

حسن روحانی همچنین روز سه شنبه گفته است: اگر در اين مذاکرات بتوانيم در اين هفته و هفته پيش رو به توافق برسيم معنايش اين نيست که در ايران مسير اقتصاد مقاومتی را کنار می گذاريم بلکه ما مسير اقتصاد مقاومتی را با همه توان ادامه خواهيم داد زيرا اين مسير به نفع کشور است و راهی است که کشور را قدرتمند می کند.

رییس جمهوری ایران گفته است: اگر اين مذاکرات موفق شود معنايش اين نيست که شيوه سال ۸۴ تا ۹۲ را بازتوليد می کنيم و دلار فراوان بدست آمده را در مسير اشتباه هزينه کنيم .

اشاره حسن روحانی به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است که بهای نفت در بالاترین سطح قرار داشت.

XS
SM
MD
LG