لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

سخنگوی دولت روحانی: قرار نیست مجلس به توافق اتمی رای بدهد


با وجود تصویب قانونی در مجلس ایران برای «ارائه» توافق اتمی وین به این نهاد و تاکید برخی از نمایندگان بر لزوم ارائه این توافق به صورت لایحه، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه گفت که «قرار نیست که مجلس به این توافق رای بدهد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، روز سه‌شنبه، ششم مرداد، گفت که درخواست برخی از نمایندگان مجلس برای ارائه توافق اتمی وین به مجلس به صورت لایحه «حرف جدیدی است».

وی اضافه کرد: «مطابق با مصوبات قبلی مجلس توافق باید در چارچوب بررسی‌ها و تصمیمات شورای عالی امنیت مورد رسیدگی قرار گیرد که شورا کار خود را شروع کرده است.»

وی اضافه کرد: «من نمی‌دانم این که توافقی در مجلس به صورت لایحه مطرح شود، چه معنی دارد؟ در حالی که معتقدیم مجلس باید گزارشات لازم را دریافت کند.»

در همین حال، به گزارش خبرگزاری مهر، آقای نوبخت تاکید کرد که «قرار نیست» مجلس به توافق اتمی وین رای مثبت یا منفی بدهد.

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای» که در مجلس ایران تصویب شد و روز چهارشنبه، سوم تیر، نیز به تصویب شورای نگهبان رسید، «نتیجه مذاکرات» دربارهٔ برنامه اتمی ایران «باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود».

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌‌شنبه، ۳۰ تیر، متن توافق ایران و گروه ۱+۵ را به مجلس ارائه کرده و مجلس نیز کمیسیون «ویژه‌ای» را برای بررسی این توافق تشکیل داد.

در همان روز احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس، در تذکری اعلام کرده بود که متن توافق اتمی وین باید به صورت لایحه تقدیم مجلس شود.

با این حال الهام امين‌زاده، معاون حقوقی رئيس جمهوری ايران، روز دوشنبه گذشته در این باره گفت: «اين که به مصلحت باشد و يا نباشد» که مجلس شورای اسلامی توافق‌ نامه هسته‌ای را به تصويب برساند، در «شورای عالی امنيت ملی و همچنين در معاونت حقوقی رياست جمهوری در حال بررسی است».

در همین حال برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که شاید نیازی به تصویب توافق اتمی وین در مجلس نباشد.

از جمله محمدصالح جوکار،عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز ۲۹ تير گفته بود که اگر رهبر جمهوری اسلامی کلیات این توافق را تایید کند، نیازی به تصویب مجلس نیست.

در همان روز، جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، گفت که اگر شورای عالی امنیت ملی توافق وین را تائید کند و این مصوبه به تائید رهبر جمهوری اسلامی نیز برسد «در این صورت کار تمام است».

جلسه فوق‌العاده روحانی با تیم اقتصادی‌اش

سخنگوی دولت در سخنان روز سه‌شنبه خود همچنین خبر داد که «جلسه فوق‌العاده» تیم اقتصادی دولت با رئیس جمهوری ایران با هدف بررسی شرایط پس از توافق اتمی برگزار شده است.

به گفته آقای نوبخت، حسن روحانی، رئیس جمهوری، در این جلسه تاکید کرده است که اقتصاد ایران «به هیچ وجه» نباید بازار کالاهای خارجی شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سخنگوی دولت «سرمایه‌گذاری»، «همکاری در تکنولوژی» و همکاری برای «ایجاد بازارهایی برای صادرات کالاهای غیرنفتی ایران» را سه خواسته ایران از هیئت‌های اقتصادی خارجی ذکر کرده و گفت که «ما از آمدن هیچ هیئتی ذوق‌زده نیستیم و قدرت انتخاب داریم».

در پی اعلام توافق اتمی وین، شرکت‌های اروپایی به‌ویژه آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و اسپانیایی و بریتانیایی برنامه‌هایی برای اعزام هیئت اقتصادی جهت ارزیابی وضعیت و آمادگی برای بازگشت پس از رفع تحریم‌ها اعلام کرده‌اند.

«احمدی‌نژاد مسئولیت همه کارها از جمله بابک زنجانی‌ها را به عهده بگیرد»

سخنگوی دولت روز سه‌شنبه همچنین در واکنش به شکایت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، از اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، گفت: «خوشحال می‌شویم که وی مسئولیت همه کارها از جمله بابک زنجانی‌ها و کارهای دیگری را که انجام داده است به عهده بگیرد.»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی با اشاره به مسئولیت اسحاق جهانگیری در برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت که اطلاعات وی نسبت به «تخلفات» دولت قبل «بسیار زیاد است».

آقای نوبخت تاکید کرد که موارد اعلام شده درباره تخلفات دولت قبل یکی از «هزاران» موارد این تخلفات است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی گفت: «قطعا هر مورد از تخلفاتی که از سوی دولت اعلام می‌شود چیزی نیست جز یک مورد از موارد فراوان؛ چرا که ما قصد این را نداشته و نداریم که این مباحث را رسانه‌ای کنیم.»

عادل حیدری، وکیل آقای احمدی‌نژاد، از طرح شکایت علیه اسحاق جهانگیری به دلیل گفته‌های او درباره مفاسد اقتصادی دولت سابق خبر داده و دفتر آقای جهانگیری نیز اعلام کرده که از این شکایت «استقبال» می‌‌کند.

XS
SM
MD
LG