لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

قایق ماهیگیری ایرانی از اسارت ماهیگیران سومالی گریخت


یک قایق ماهیگیری ایرانی که از پنج ماه پیش در اسارت ماهیگیران سومالیایی بود، توانست از دست آنها بگریزد.

خبرگزاری رویترز با استناد به اطلاعات یک موسسه کار‌شناسان امور دزدان دریایی روز جمعه ششم شهریورماه گزارش داد که قایق ماهیگیری «جابر» توانسته است از دست سومالیایی‌ها بگریزد، اما هنوز معلوم نیست چند خدمه آن فرار کرده‌اند.

این قایق که گفته می‌شود بیش از ۱۹ خدمه داشته است، همراه با یک قایق ایرانی به نام «سیرج» پنجم فروردین امسال توسط ماهیگیران سومالی متوقف شد.
مقامات محلی سومالی ادعا کرده‌اند که این افراد به صورت غیرقانونی وارد آب‌های تحت مالکیت این کشور شده بودند.

رویترز می‌نویسد که هنوز به رغم کاهش چشمگیر حمله دزدان دریایی در اقیانوس هند به خاطر استخدام گسترده نیروهای امنیتی خصوصی توسط شرکت‌های کشتیرانی و حضور ناوهای جنگی بین‌المللی طی سه سال گذشته، باز هم موارد نادری از حملات دزدان دریایی در این اقیانوس وجود دارد.

جان استید مدیر شرکت «اوشنز بیاند پایرسی» که در زمینه محافظت از دزدان دریایی فعالیت می‌کند به رویترز گفته است که خدمه‌های کشتی «جابر» صبح روز پنجشنبه از سواحل «سیل هور» در سومالی توانسته‌اند فرار کنند و مورد تعقیب دزدان دریایی نیز قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، شواهد حاکی است که کاپیتان این قایق از فرصتی که عبور یک هلی‌کوپتر یا چیز دیگری که حواس نگهبانان را به خود معطوف کرده و در قایق نبوده‌اند، استفاده کرده و با بریدن لنگر، اقدام به فراری دادن قایق کرده است.

وی در ادامه گفته است که خدمه‌های قایق یاد شده نهایتا به یک کشتی رسیده‌اند که بخشی از نیروی دریایی بین‌المللی اتحادیه اروپا است و وظیفه آن حفاظت از خطوط کشتیرانی شلوغ در برابر دزدان دریایی بوده است.

ستوان رابرت ترموت، سخنگوی عملیات نیروی دریایی اتحادیه اروپا، نیز به رویترز گفته است که خدمه‌های قایق ایرانی بعد از رسیدن به کشتی آن‌ها تحت حمایت قرار گرفته‌اند، به آن‌ها آب و غذا داده شده است و مقامات سومالی و ایران نیز از طرف نیروهای دریایی اتحادیه اروپا از موضوع مطلع شده‌اند.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که بر اساس آمار سازمان ملل، به غیر از خدمه‌های سیرج، تنها ۲۶ ملوان هم اکنون در اسارت دزدان دریایی سومالی هستند، در حالی که این رقم برای نمونه در ده سال قبل حدود ۷۵۰ نفر بود.

این گزارش می‌نویسد که رهایی از شر دزدان دریایی و فلج کردن قدرت عملیاتی آن‌ها برای شرکت‌های بین المللی میلیارد‌ها دلار هزینه داشته است.

XS
SM
MD
LG