لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

شرمن: آمریکا آماده گفت‌وگو با ایران درباره سوریه است


وندی شرمن (نفر اول از سمت چپ) در کنار تیم گفت‌وگوکننده هسته‌ای آمریکا در مذاکره با همتایان ایرانی
وندی شرمن (نفر اول از سمت چپ) در کنار تیم گفت‌وگوکننده هسته‌ای آمریکا در مذاکره با همتایان ایرانی

وندی شرمن، قائم مقام وزارت امور خارجه آمریکا در مسائل سیاسی، از آمادگی ایالات متحده برای آغاز گفت‌وگو‌ها با ایران درباره شرایط سوریه خبر داده است.

به گزارش شنبه چهارم مهر خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانم شرمن گفته که او انتظار دارد گفت‌وگو درباره سوریه، بخشی از دیدار روز یکشنبه وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در نیویورک را به خود اختصاص دهد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که همراه با حسن روحانی، رئیس جمهور، برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا سفر کرده، قرار است در حاشیه این مجمع با جان کری، همتای آمریکایی خود دیدار کند.

این دیدار قرار است درباره چگونگی اجرای توافق جامعه هسته‌ای باشد اما آنگونه که وندی شرمن گفته، گفت‌وگو درباره بحران سوریه در این دیدار «ممکن» خواهد بود.

قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا افزوده که «ما همیشه موافق گفت‌وگو درباره مسائل مورد اختلاف بوده‌ایم و آن را جایز می‌دانیم.»

خانم شرمن که از گفت‌وگوکننده‌های ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز بوده، گفته که آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو با ایران درباره سوریه به خاطر «منافع موازی» دو کشور است.

او در عین حال افزوده است: «حساسیت‌های فوق‌العاده‌ای در ایران برای چنین گفت‌وگوهایی وجود دارد و احتمالا محدودیت‌هایی نیز هم؛ اما مهم است تا جایی که می‌توانیم در این حوزه وارد شویم.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این گفته است که او «فقط درباره مسائل هسته‌ای» به دولت ایران اجازه گفت‌وگو با آمریکا را داده است.

آقای خامنه‌ای تصریح کرده است که «در عرصه‌های دیگر ما اجازه‌ مذاکره ندادیم و با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم.»

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از احتمال گفت‌وگو میان ایران و آمریکا بر سر مسائل مختلف خبر داده است.

آقای روحانی در نیویورک نیز گفته که در صورت لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، «ممکن است» بتوان درباره موضوعات دیگر نیز گفت‌وگو کرد.

جمهوری اسلامی ایران در جریان بحران و جنگ داخلی پنج سال اخیر سوریه، قاطعانه از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور حمایت کرده است. آمریکا اما معتقد است که دولت اسد مشروعیت خود را از دست داده.

ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۸ که تعدادی از «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» به سفارت ایالات متحده در تهران هجوم برده و با اشغال آن، ده‌ها دیپلمات و پرسنل سفارت را برای صد‌ها روز گروگان گرفتند، روابط سیاسی رسمی نداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG