لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

سنای آمریکا با تصويب بودجه موقت مانع ورشکستگی دولت فدرال شد


مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه با تصویب طرح بودجه موقت جاری دولت فدرال، ساعاتی پیش از پایان آخرین روز سپتامبر و اتمام پول در خزانه دولت، این لایحه را برای تصویب نهایی به مجلس نمایندگان فرستاد.​

به گزارش خبرگزاری رویترز، طرح بودجه جدید دولت با ۷۸ رأی موافق و ۲۰ رأی مخالف در مجلس سنا به تصویب رسید. طرحی که بر اساس آن میزان هزینه‌های ادارات و نهادهای دولت فدرال تا پایان ماه دسامبر امسال در حد فعلی باقی خواهد ماند.

در این طرح همچنین بودجه مربوط به طرح جدید دولت برای سازمان «برنامه‌ریزی برای مادران» که بسیاری از جمهوری‌خواهان محافظه‌کار با آن مخالف بودند، به عنوان بخشی از این طرح بودجه به تصویب رسید.

تصویب هزینه‌های دولت فدرال در مجلس سنا به پرزیدنت اوباما وکنگره حدود ۱۰ هفته فرصت خواهد داد تا در مورد یک بودجه طولانی مدت که سال مالی آینده را در بر گیرد، به توافق برسند.

اما برای رسمیت پیدا کرن این بودجه موقت، مجلس نمایندگان نیز باید به موقع آن را تصویب کند تا باراک اوباما بتواند قبل از پایان وقت چهارشنبه آن را امضا کند.

ساعت دقیق رأی‌گیری مجلس نمایندگان هنوز مشخص نیست ولی مشاوران فراکسیون جمهوری‌خواه مجلس گفتند به احتمال زیاد رأی گیری بعد از ظهر روز چهارشنبه انجام خواهد شد.

در جلسه روز چهارشنبه سنا، جمهوری‌خواهان محافظه‌کار تلاش کردند بودجه مربوط به کمک به سازمان «برنامه‌ریزی برای مادران» را حذف کنند. یکی از دلایل مخالفت شدید آنها با این طرح این است که مدعی‌اند بخشی از این سازمان بافت جنین‌های سقط‌شده را به شکل غیرقانونی در اختیار مراکز باروری مصنوعی قرار می‌دهد.

در مقابل این سازمان به دفعات انجام هر گونه عمل خلافی را تکذیب کرده‌ است. فراکسیون دمکرات مجلس سنا در برابر تلاش جمهوری‌خواهان محافظه‌کار برای حذف بودجه این طرح مقاومت کرد و باراک اوباما نیز هشدار داده بود که در صورت حذف آن در کنگره از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.

طبق متمم پیشنهادی جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا، باراک اوباما در دوره اجرای این لایحه بودجه (تا پایان ماه دسامبر ۲۰۱۵) از لغو تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منع خواهد شد.

XS
SM
MD
LG