لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

آمریکا: بیش از ۹۰ درصد حملات روسیه در سوریه علیه داعش یا القاعده نیست


جان کربی می‌گوید که اقدامات روسیه در سوریه اشتباه است.
جان کربی می‌گوید که اقدامات روسیه در سوریه اشتباه است.

آمریکا می‌گوید که اکثر حملات هوایی روسیه در سوریه، مواضع شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) یا جهادی‌های وابسته به القاعده را هدف قرار نمی‌دهد بلکه به جای آن، مواضع اپوزیسیون میانه‌رو بمباران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ مهر گفت: «۹۰ درصد حملاتی که تاکنون شاهد آن بودیم، علیه داعش یا تروریست‌های وابسته به القاعده نبود».

او افزود: «این حملات تا حدود زیادی مخالفانی را هدف قرار می‌دهد که خواهان آینده‌ای بهتر برای سوریه هستند و نمی‌خواهند نظام اسد در قدرت باقی بماند».

این نخستین بار است که مقام‌های آمریکایی، آمار مشخصی درباره حملات هوایی روسیه در سوریه ارائه می‌دهند.

کربی گفت: «فرقی نمی‌کند، چه با موشک کروز از دریا باشد، چه با پرتاب بمب از هواپیمای روسی، نتیجه یکی است، اسد همچنان از روسیه کمک دریافت می‌کند».

او ادامه داد: «همان‌گونه که می‌دانید اسد همچنان پشت میز خود است، می‌تواند مردم خود را هدف قرار دهد از جمله آن‌ها که با نظامش مخالف هستند».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: «این آینده خوبی برای سوریه نیست. همان‌گونه که پیش‌تر گفتیم اقدام روسیه اشتباه است. آن‌ها نه تنها باعث افزایش تنش‌های فرقه‌ای در سوریه می‌شوند بلکه احتمال دارد اقدام‌شان باعث شدت گرفتن تنش‌های فرقه‌ای در خود روسیه شود».

عملیات زمینی ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که روسیه و دولت سوریه همراه با گروه‌های شبه نظامی متحدش از روز چهارشنبه ۱۵​ مهر، عملیات مشترک و هماهنگ شده بزرگی را علیه مخالفان حکومت بشار اسد در مناطق غرب سوریه آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است و با شبکه‌ای از منابع داخل سوریه ارتباط دارد، می‌گوید که این حملات مشترک، شهرک‌های نزدیک به اتوبان شمال-جنوب سوریه را که از شهرهای بزرگ غرب این کشور عبور می‌کند، هدف قرار می‌دهد.

بنا بر این گزارش، حملات روسیه به مناطقی در شمال استان حماه و مناطقی در نزدیکی استان ادلب صورت گرفته است.

رامی عبدالرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، اعلام کرده است که ارتش سوریه در این حملات، از موشک‌های زمین به زمین استفاده کرده و به چهار موضع شبه نظامیان مخالف حمله کرده است.

یک منبع منطقه‌ای آگاه از اوضاع سوریه هم گفته است که شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، نیروهای ارتش سوریه را در حملات روز چهارشنبه همراهی می‌کنند.

از سوی دیگر، ترکیه برای سومین بار طی چهار روز گذشته، سفیر روسیه را در اعتراض به آن‌چه نقض مکرر حریم هوایی‌اش توسط جنگنده‌های روسیه نامید، احضار کرد.

حملات هوایی روسیه در سوریه که از هفته گذشته آغاز شد، نگرانی واشینگتن و همپیمانان آن را برانگیخته است. مسکو می‌گوید با غرب در جلوگیری از پیشروی شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) که مناطق وسیعی از سوریه را به تصرف خود درآورده‌اند، هدف مشترکی دارد. اما منابع مخالفان و همچنین کشورهای غربی می‌گویند که روسیه در حملات خود بیشتر روی گروه‌هایی متمرکز است که با نظام اسد در حال نبرد هستند.

مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا نیز گفته است که تنها یک پنجم حملات روسیه علیه مواضع گروه حکومت اسلامی صورت گرفته است.

رسانه‌های رسمی سوریه تاکنون گزارشی از حمله هماهنگ با روسیه علیه مخالفان ارائه نداده‌اند و تنها به این خبر بسنده کرده‌اند که جنگنده‌های روسیه «مواضع گروه حکومت اسلامی را در حومه حلب بمباران کردند».

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی سوریه، «نیروهای دولتی به نیروهای افراطی در حوزه گازی الشاعر، دو روستا در استان‌های حمص و همچنین شهرک عطان در شرق حمله کردند».

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری این کشور، گفت از روز ۳۰ سپتامبر که حملات هوایی و موشکی به خاک سوریه آغاز شده، تاکنون ۱۱۲ موضع هدف قرار گرفته است.

وی افزوده است که این حملات تشدید خواهند شد.

XS
SM
MD
LG