لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

تلگرام: درخواست ایران برای جاسوسی از شهروندان را رد کردیم


پاول دورف، موسس تلگرام
پاول دورف، موسس تلگرام

پاول دورف، موسس پیام‌رسان تلگرام، می‌گوید درخواست ایران برای همکاری در زمینه «جاسوسی از شهروندان» این کشور را رد کرده است و این، دلیل «فیلتر شدن» این پیام‌رسان است.

وزارت ارتباطات ایران ۲۸ مهر ماه گفته است، آن وزارتخانه اقدامی برای فیلترینگ نکرده است. اما در همان روز گروه «گرداب»، وابسته به مرکزی بررسی جرائم سازمان‌یافته، در مورد برخی امکانات در «تلگرام»، هشدار داد.

آقای دورف در توئیتر خود گفته است «مقام‌های ایرانی خواسته‌اند تا با استفاده از تلگرام به جاسوسی از شهروندان خود بپردازند. ما نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم و هرگز هم در این مورد به آنها کمکی نخواهیم کرد».

خبرگزاری ایسنا، از قول محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات، نقل کرده است که آن وزارت‌خانه، اقدامی برای فیلتر کردن تلگرام انجام نداده است.

طی ساعت‌های گذشته «کندی»، «اختلال» و «فیلترینگ» پیام‌رسان تلگرام هم در فضای مجازی و هم در خبرگزاری‌های ایران بازتاب یافته است. هر چند این بار نخست نیست که این پیام‌رسان با اختلال و کندی روبه‌رو است یا در مورد فیلترینگ آن نیز اخباری منتشر می‌شود.

با این همه گفته‌های موسس آن در مورد «درخواست ایران برای جاسوسی» ابهامات تازه‌ای را ایجاد کرده است.

این مسائل در زمانی مطرح میشود که «گرداب»، گروهی وابسته به «مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته»، در مورد برخی امکانات در پیام‌رسان تلگرام هشدار داده‌ است.

هدف از ایجاد این مرکز که وابسته به سپاه پاسداران است، به گفته خود آن، «نظارت و بررسی جرائم سازمان‌يافته تروريستی، جاسوسی، اقتصادی و اجتماعی در فضای مجازی» است.

مرکزی وابسته به سپاه در مورد ایجاد کانال در تلگرام هشدار داده است. از سوی دیگر خبرگزاری نزدیک به همین نهاد نظامی اخیرا اقدام به ایجاد کانالی در این پیام‌رسان کرده است.
مرکزی وابسته به سپاه در مورد ایجاد کانال در تلگرام هشدار داده است. از سوی دیگر خبرگزاری نزدیک به همین نهاد نظامی اخیرا اقدام به ایجاد کانالی در این پیام‌رسان کرده است.

«گرداب» در مورد مواردی مانند امکان ساختن استیکرها، ساخت ربات و امکان ایجاد کانال هشدار داده است.

این مرکز در بخشی از گزارش خود، با اشاره به امکان ایجاد کانال، گفته است «تعدادی از سایت‌های معاند، اقدام به راه‌اندازی کانال در تلگرام کرده‌اند، اقدامی که می‌توان آن را در راستای پروژه نفوذ دشمن نیز ارزیابی کرد.»

«مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته» از وزارت ارتباطات ایران خواسته است «چاره‌ای بیاندیشند» و «موضوع را به‌گونه‌ای با مدیران نرم‌افزار مذکور حل‌وفصل کنند».

​پاول دورف در توئیتر خود نوشته است که مقام‌های ایرانی می‌خواستند «پیام‌های خصوصی را بخوانند و سانسور کنند».

در پی واکنش‌ها و انتشار خبر فیلترینگ تلگرام در ایران، آقای دورف در توئیتر نوشته است که «با هیچ دولتی روی این سیاره، توافقی نکرده است».

دوروف که از سرشناس‌ترین کارآفرینان اینترنتی روس است، پیشتر درخواست‌های دولت روسیه برای انتقال اطلاعات کاربران شبکه «وکونتاکته» را رد کرده بود.

«وکونتاکته»، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در روسیه است که آن را نیز پاول دورف راه‌اندازی کرده است.

پیام‌رسان تلگرام، طی ماه‌های گذشته و در پی فیلترینگ انبوهی از پیام‌رسان‌های عمده خارجی، به طور چشم‌گیری در میان کاربران ایرانی محبوبیت پیدا کرده است.

تلگرام پیش از این نیز گفته‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران، در مورد بر میزبانی ۳۰ درصد از اطلاعات کاربران ایرانی این اپلیکیشن در ایران را «۱۰۰ درصد نادرست» توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG