لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

بان کی مون: گفت‌وگوهای سوریه نباید بر سر سرنوشت اسد متوقف شوند


دبیرکل سازمان ملل متحد
دبیرکل سازمان ملل متحد

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید گفت‌وگوهایی که با هدف برقراری صلح در سوریه انجام می‌شوند، نباید با اختلاف نظر بر سر رفتن یا ماندن بشار اسد، متوقف شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که آقای بان، شنبه نهم آبان در وین، پایتخت اتریش، گفته که مذاکرات سوریه، «نباید بر سر سرنوشت یک نفر» متوقف شوند.

در مهم‌ترین گفت‌وگوهای بین‌المللی بر سر سوریه که تاکنون برگزار شده و نمایندگان جمهوری اسلامی نیز برای نخستین بار در آن حضور داشتند، آمریکا، عربستان سعودی و دیگر متحدان آنها خواستار برکناری یا کناره‌گیری رئیس جمهور سوریه از قدرت شدند اما ایران و روسیه بر ادامه کار بشار اسد تأکید کردند.

با وجود این، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته که از این گفت‌وگوها که به گفته او به «فهم مشترک بر سر چندین موضوع کلیدی» منجر شده، «دلگرم شده است».

بان کی مون که همراه با پیتر مورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، خواستار احترام بیشتر طرف‌های درگیر در جنگ سوریه به قوانین بین‌المللی بشردوستانه شده است.

این در حالی است که به گفته ناظران حقوق بشر سوریه، تنها در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۴ نفر که ۲۸ تن آنها کودک بودند، بر اثر حملات نیروهای روسیه و سوریه در استان حلب کشته شده‌اند.

روسیه می‌گوید که حملات هوایی‌اش در سوریه عمدتا بر مقابله با گروه حکومت اسلامی یا داعش متمرکز است اما غرب و رسانه‌های بین‌المللی معتقدند که اکثر قریب به اتفاق این حملات علیه گروه‌هایی به غیر از داعش صورت می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG