لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

روسیه: ماندن یا کناره‌گیری بشار اسد برای ما فرقی ندارد


بشار اسد روز ۲۸ مهر برای اولین بار از آغاز بحران سوریه به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.
بشار اسد روز ۲۸ مهر برای اولین بار از آغاز بحران سوریه به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

روسیه می‌گوید مسئله کناره‌گیری یا ماندن بشار اسد در قدرت در اولویت این کشور نیست و مسکو هرگز نگفته که بقای بشار اسد برای روسیه «اصل» است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماریا زاخارف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه ۱۲ آبان در پاسخ به سوالی درباره اهمیت بقای بشار اسد در قدرت برای مسکو گفته است: «ما هرگز نگفته‌ایم که بقای بشار اسد برای ما اساسی و جزو اصول است بلکه آنچه ما گفته‌ایم این است که تغییر رژیم در سوریه می‌تواند به فاجعه‌ای محلی یا منطقه‌ای تبدیل شود و تنها مردم سوریه می‌توانند درباره سرنوشت بشار اسد تصمیم بگیرند».

روسیه تاکنون از موضع آمریکا که بشار اسد باید برود و ادامه حکومت او مانع برقراری صلح در این کشور است، انتقاد کرده بود.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ۲۰ مهر ماه در مصاحبه با تلویزیون این کشور نیز حکومت بشار اسد را «قانونی» خوانده و گفته بود که هدف حملات هوایی روسیه در سوریه «تثبیت دولت مشروع بشار اسد» است.

آقای پوتین همچنین گفته بود بشار اسد تنها کسی است که «به طور واقعی با تروریست‌ها می‌جنگند».

او اضافه کرده بود که روسیه قصد دارد با عملیات نظامی در سوریه «شرایط مصالح سیاسی» را در این کشور فر اهم کند.

ولادیمیر پوتین تاکید کرده بود که به درخواست بشار اسد به حملات هوایی در سوریه علیه گروه خلافت اسلامی یا داعش و دیگر «گروه‌های تروریستی» دست زده است.

اما آمریکا و مخالفان بشار اسد می‌گویند که حملات روسیه بیشتر متوجه گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد و مورد حمایت غرب بوده است.

همزمان با تشدید حملات هوایی روسیه در خاک سوریه، بشار اسد روز ۲۸ مهر برای اولین بار از آغاز بحران این کشور به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

در پی آن روسیه و ایران روز هشتم آبان برای نخستین بار در نشست بین‌المللی بحران سوریه در وین شرکت کردند. در آن نشست وزیران خارجه آمریکا، عربستان، ترکیه، و شماری دیگر از کشورهای غربی و عربی و نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا شرکت داشتند.

در پایان آن نشست اعلام شد که طرفین بر سر تلاش برای بر قراری آتش‌بس و تدوین قانون اساسی جدید سوریه به توافق رسیده‌اند اما در مورد سرنوشت بشار اسد اختلاف‌ها باقی است.

آمریکا گفته است که بشار اسد شاید بتواند در مقطعی در تشکیل دولت انتقالی مشارکت داشته باشد اما نمی‌تواند در قدرت باقی بماند.

ایران نیز که از بشار اسد حمایت می‌کند می‌گوید سرنوشت او را باید مردم سوریه در انتخابات تعیین کنند.

به گفته حسین امیرعبدالهیان، معاون وزارت خارجه ایران که همراه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در نشست وین حضور داشت، در آن نشست درگیری لفظی شدیدی میان آقای ظریف و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان بر سر مواضع دو کشور درمورد سوریه رخ داد.

در همین حال به نظر می‌رسد که ایران نگران تغییر مواضع روسیه نسبت به بقای بشار اسد است.

به طوری که محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران روز دوشنبه ۱۱ آبان در تهران گفت روسیه به خاطر منافع خودش در سوریه دست به عملیات نظامی زده و ممکن است «مثل ایران دنبال ماندن اسد نباشد» و افزود که ایران هر کاری را که بتواند برای دادن کمک «مستشاری به مردم و دولت سوریه» خواهد کرد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قرار است استفان دی می‌ستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز چهارشنبه برای گفت‌وگو با سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه به مسکو برود.

آقای دی می‌تسورا ۱۰ آبان در دمشق با وزیر خارجه سوریه دیدار کرد تا او را از نتایج نشست وین مطلع کند.

میخائیل بوگدانف، معاون وزارت خارجه روسیه نیز روز سه شنبه به خبرگزاری‌های روسی گفت که قرار است نمایندگان دولت سوریه و گروه‌های سوری مخالف بشار اسد هفته آینده برای گفت‌وگو به مسکو بروند. اما او در مورد اینکه کدام گروه‌های سوری به مسکو خواهند رفت حرفی نزد و فقط گفت که تماس‌ها با این گروه‌ها ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG