لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

روحانی: از برخی نشریات می‌فهمید فردا چه کسی دستگیر می‌شود


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در سخنانی در نمایشگاه مطبوعات، برخی رسانه‌ها را «پلیس مخفی» خوانده و گفته‌است که از نوشته‌های آنان می‌توان فهمید «فردا چه کسی دستگیر می‌شود».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز یک‌شنبه ۷ آبان در نمایشگاه مطبوعات گفت: «شما از برخی از نشریات می‌فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود، فردا کجا تعطیل می‌شود، آبروی چه کسانی باید رفته شود.»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «کلمه توقیف باید آخرین کلمه برای یک رسانه باشد.»

وی با تأکید بر نیاز کشور به «نظام مطبوعات شفاف، روشن با قوانین و مقررات روشن» گفت که «اگر قانون روشن باشد، هر روز جمعی با بدست آوردن یک کلمه و یک جمله نمی‌توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند.»

رئیس جمهوری ایران اضافه کرد: «اولین مجازات جریمه است، اولین مجازات توقیف کوتاه‌مدت طرف در هر جرمی است یا زندان کوتاه‌مدت است، اولین مجازات که اعدام نیست.»

در روزهای گذشته خبر بازداشت عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز ستون‌نویس روزنامه ایران، و سامان صفرزایی، خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا، منتشر شده‌است.

ابراهیم رئیسی، دادستان کل ایران، نیز روز چهارشنبه هفته گذشته از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم به دست آمریکایی» نام برده بود.

در همان روز اما حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، هشدار داده بود که «نباید با کلمه نفوذ بازی» کرد.

در دولت آقای روحانی تعدادی از نشریات از جمله مردم امروز و آسمان توقیف شده‌اند. برخی از مطبوعات توقیف شده مانند روزنامه بهار و نشریه زنان امروز پس از توقیف، فعالیت خود را دوباره از سر گرفته‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:00 0:00
لینک مستقیم

انتقاد از «مصون بودن» برخی رسانه‌ها

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «مگر قابل تحمل است که در یک کشوری برخی از رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف و تعطیل و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن امنیتی دائمی برای آن‌ها مقرر باشد که نه تنها هر چه می‌خواهد بگویند بلکه گاهی هم به عنوان پلیس مخفی عمل کنند؟.»

آقای روحانی تأکید کرد: «برخی رسانه‌ها با پول ملت و بیت‌المال... علیه افتخار حاکمیت و علیه دولتی که منتخب مردم است، فعالیت می‌کنند.»

اشاره آقای روحانی می‌تواند به روزنامه‌هایی نظیر کیهان یا خبرگزاری‌های فارس و تسنیم باشد که با بودجه دولتی فعالیت می‌کنند و از منتقدان شدید دولت هستند.

این رسانه‌ها پس از بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران مطالبی را علیه آنان و همچنین نزار زکا، تبعه لبنانی بازداشت شده در ایران، منتشر کرده و از آنان به عنوان «عوامل نفوذ» آمریکا در ایران نام برده‌اند.

در همین حال روزنامه کیهان روز یک‌شنبه این بازداشت‌ها را «تضمین آینده حاکمیت جمهوری اسلامی» توصیف کرده‌است.

این روزنامه همچنین «ن. ج» مدیر ارشد وزارت ارتباطات را به «ارتباط ساختاری» با نزار ذکا متهم کرده‌است. اشاره روزنامه کیهان می‌تواند به نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، باشد.

پیش از این نیز خبرگزاری فارس و همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی نزار ذکا را فردی که «پیوندهای عمیقی با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا دارد» توصیف کرده بود.

با این حال خانواده آقای ذکا هرگونه ارتباط او با سازمان‌های نظامی یا اطلاعاتی را رد کرده‌اند و وکیل او نیز می‌گوید او تنها از تابعیت لبنان برخوردار است و شهروند آمریکا نیست.

گفته‌های روز یک‌شنبه آقای روحانی در حالی بیان شده‌است که خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، سایت‌های دانا، رجا و جهان‌نیوز و همچنین روزنامه‌های کیهان، وطن امروز و ۹ دی همچنین نمایشگاه مطبوعات امسال را تحریم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG