لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

رای کمیته سازمان ملل به قطعنامه محکومیت «دخالت» خارجی در سوریه


ایران؛ مراسم خاکسپاری گروهی از کشته‌شدگان سپاه پاسداران در سوریه
ایران؛ مراسم خاکسپاری گروهی از کشته‌شدگان سپاه پاسداران در سوریه

پیش‌نویس ارائه شده از سوی عربستان سعودی در محکومیت «مداخله» خارجی در سوریه که به طور مشخصی به ایران اشاره دارد، در کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است.

این قطعنامه الزام‌آور نیست و در ۲۸ آبان ماه با ۱۱۵ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۵۱ رای ممتنع به تصویب رسیده است.

ایالات متحده و کشورهای غربی در میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل بودند که به قطعنامه رای مثبت داده‌اند.

در این قطعنامه حضور «همه گروه‌های تروریستی خارجی… و نیروهای خارجی که در حمایت از بشار اسد در نبردها شرکت دارند، به ویژه سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران)، سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله [لبنان]» در سوریه محکوم شده است.

در عین حال بدون آنکه به طور مستقیم از روسیه نام برده شود، «همه حملات علیه گروه‌های میانه‌روی مخالف در سوریه، شدیدا محکوم» و «توقف فوری» آنها خواسته شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، با یادآوری ایلان کردی، از اعضای این سازمان خواسته بود تا از قطعنامه حمایت کنند.

اشاره نماینده عربستان به پسربچه پناهجوی سوریه‌ای‌ست که در شهریور گذشته، تن بی‌جانش در ساحل ترکیه پیدا شد.

از سوی دیگر بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل، ضمن متهم کردن مقام‌های سعودی به «دورویی» و یادآوری وضعیت حقوق بشر در خود عربستان، این قطعنامه را رد کرد.

او عربستان، قطر و ترکیه را متهم به حمایت از تروریسم در سوریه کرده است.

نمایندگان هر سه کشور این اتهام را رد کرده‌اند.

غلامحسین دهقانی، معاون نمایندگی ارشد ایران در سازمان ملل، نیز قطعنامه را رد کرده و می‌گوید در آن «تروریست‌ها» و «کسانی که با تروریست‌ها می‌جنگند» تمییز داده نشده‌اند.

عمده کشورهای عربی خواستار کناره‌گیری فوری بشار اسد از قدرت هستند. ایران و روسیه از حامیان اصلی بشار اسد به شمار می‌روند.

ایالات متحده و برخی از هم‌پیمانان غربی آن کشور نیز تاکید کرده‌اند که با وجود ادامه حضور اسد در قدرت، نمی‌توان راه برون‌رفتی از بحران سوریه پیدا کرد.

نمایندگانی از تقریبا ۲۰ کشور جهان دور تازه‌ای از گفت‌وگوها در مورد بحران سوریه را آغاز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG