لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

«انهدام دو گروه تروریستی» در دو استان مرزی ایران


وزارت اطلاعات ایران، روز شنبه ۳۰ آبان، از «انهدام دو تیم تروریستی» در استان‌های آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون امنیتی وزارت اطلاعات ایران که در این خبر اشاره‌ای به نام او نشده، گفت که «ضمن انهدام یک تیم تروریستی» در استان سیستان و بلوچستان «عوامل ترور کارمندان ثبت احوال و معلمان» این استان نیز بازداشت شدند.

وی اضافه کرد: «این تیم تروریستی که در راستای اهداف استکبار جهانی و متحجرین منطقه فعالیت می‌کرد، قصد داشت با انفجار بیش از ۱۵۰ کیلوگرم مواد منفجره در قالب ۱۰ بمب، مسیرهای مواصلاتی مرزی در مناطق عمومی راسک - ایرانشهر را نا‌امن سازد».

معاون امنیتی وزارت اطلاعات ایران اشاره‌ای به هویت این گروه نکرده است.

چهارم اردیبهشت ۹۳ محمدرضا صیادی، یکی از کارکنان ثبت احوال شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان، از سوی افراد نا‌شناس مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به قتل رسیده بود.

همچنین در سال‌های گذشته تعدادی از معلمان در برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان از جمله سرباز، راسک و ایرانشهر توسط افراد مسلح کشته شده‌اند.

پیش از این مقامات وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی از دستگیری عوامل ترور معلمان در شهرهای راسک و سرباز خبر داده بودند.

درماه‌های گذشته مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی چندین بار از دستگیری گروه‌هایی خبر داده اند که به گفته آنها قصد «اقدامات تروریستی» و «کارگذاری مواد منفجره» در استان‌های شرقی ایران را داشته‌اند.

از جمله قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۰ تیر، از «نابودی» یک گروه «تروریستی» در مرز پاکستان و ایران خبر داده و گفته بود که این گروه قصد داشت در «شهرهای کشور به‌ویژه زاهدان، کرمان و بم اقدامات انفجاری و تروریستی انجام دهند».

«گروهکی که با هدف خرابکاری وارد کشور شده بود»

معاون امنیتی وزارت اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «یک تیم تروریستی گروهک‌های ضدانقلاب که با هدف اقدامات تروریستی و خرابکارانه وارد کشور شده بود در آذربایجان غربی منهدم شد».

وی اعلام کرد که «مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات از این تیم تروریستی» کشف شده است.

استان‌های غربی ایران در ماه‌های گذشته شاهد درگیری نیروهای امنیتی ایران با گروه پژاک بوده است.

حسین سیوانی اصل، فرماندار شهرستان خوی، روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور، از درگیری میان نیروهای گروه «پژاک» (حزب حیات آزاد کردستان) با نیروهای سپاه پاسداران در منطقه مرزی ایران و ترکیه خبر داده بود.

بهمن ریحانی، فرمانده سپاه نبی اکرم استان کرمانشاه، روز دوشنبه، ۹ شهریور، از کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای به گفته او «ضد انقلاب» در عملیات نیروهای سپاه پاسداران برای «پاکسازی» برخی از مناطق مرزی این استان خبر داده بود.

پیش از آن نیز معاون سپاه بیت‌المقدس استان کردستان خبر داده بود که پنج نفر از نیروهای بسیج شهرستان کامیاران در این استان، شامگاه سه‌‌شنبه ۲۰ مرداد، در «درگیری سختی» با نیروهای گروه پژاک کشته شده‌‌اند.

هشتم مردادماه نیز گزارش‌هایی درباره درگیری نیروهای سپاه پاسداران با نیروهای گروه پژاک در نزدیکی روستای «چم زرشک» از روستاهای «ثلاث و باباجانی» در استان کرمانشاه و کشته شدن تعدادی از نیروهای این گروه منتشر شده بود.

XS
SM
MD
LG