لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

اوباما: بر تهدیدهای تروریستی غلبه خواهیم کرد


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا،
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا،

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه ششم دسامبر، در یک برنامه تلویزیونی گفته است که کشورش بر تهدیدهای تروریستی غلبه خواهد کرد. وی تاکید کرده است: «داعش یا هرگروه دیگری که درصدد ضربه زدن به ما باشد را نابود خواهیم کرد.»

رییس جمهوری آمریکا در این سخنرانی زنده تلویزیونی گفته است: ما نباید اجازه بدهیم که یک باردیگر درگیر جنگ زمینی طولانی و پرهزینه در عراق و سوریه بشویم. این‌‌ همان چیزی است که داعش می‌خواهد. آنها می‌دانند که نمی‌توانند ما را در میدان جنگ شکست دهند. داعش بخشی از جریان شورشی است که ما در عراق با آن‌ها مواجه شدیم.

به دنبال حملات مرگبار در پاریس در ماه گذشته و همچنین تیراندازی در کالیفرنیا، شماری از جمهوریخواهان در کنگره با انتقاد از رویکرد دولت اوباما در قبال جنگ علیه حکومت اسلامی (داعش) خواستار اعزام نیروی زمینی به سوریه و عراق شده‌اند.

به گزارش «سی‌ان‌ا‌ن» این سومین باری است که باراک اوباما طی هفت سال اخیر از دفتر خود در کاخ سفید با مردم این کشور به طور زنده و مستقیم صحبت کرده است.

با این حال رییس جمهوری آمریکا گفت که تیراندازی یک زوج به سوی حاضران در یک جشن تعطیلات در کالیفرنیا که ۱۴ کشته و ۲۱ زخمی برجای گذاشت، را اقدامی تروریستی می‌داند.

ولی آقای اوباما گفته است، شواهد و مدارکی دال بر این که عاملان تیراندازی روز چهارشنبه بخشی از یک شبکه تروریستی بوده یا از خارج هدایت شده باشند، در دست نیست.

وی تصریح کرد: اما روشن است که این دو نفر به ورطه تاریکی افراط گرایی سقوط کرده بودند، و به تفسیری از اسلام معتقد بودند که خواهان جنگ با غرب و آمریکا است. آنها انباری از سلاح، گلوله و بمب درست کرده بودند. چنین اقدامی که برای کشتار افراد بیگناه برنامه ریزی شده، اقدامی تروریستی است.

رییس جمهور آمریکا اضافه کرد: ملت ما از زمانی که القاعده نزدیک به سه هزار آمریکایی را در یازدهم سپتامبر کشت تا کنون در حال جنگ با تررویسم است.

آقای اوباما در ادامه گفت: در چند ساله گذشته تهدیدهای تروریستی وارد مرحله تازه‌ای از سیر تکوین خود شده اند. همانطور که ما قابلیت‌های خود را برای مقابله با تهدیدهای پیچیده و دارای ابعاد مختلف مانند حملات یازدهم سپتامبر افزایش داده‌ایم، تروریست‌ها به شیوه‌های ساده‌تر از خشونت روی آورده‌اند.

رییس جمهوری آمریکا با اشاره به قدرت گرفتن گروه «داعش» (حکومت اسلامی) به دلیل هرج و مرج در عراق و سوریه و همچنین استفاده آنها از اینترنت، گفته است: ما شاهد آن هستیم که تروریست‌ها می‌کوشیدند تا افکار افرادی مانند عاملان حمله به ماراتن بوستون و سن برناردینو را مسموم کنند.

باراک اوباما تاکید کرد: تهدیدهای تروریستی واقعی هستند، اما بر آنها غلبه خواهیم کرد. ما داعش و هر سازمان دیگری که در صدد لطمه زدن به ما باشد را نابود خواهیم کرد. با اظهارات تند یا‌‌ رها کردن ارزش‌ها و ترسیدن، موفقیتی به دست نخواهد آمد. اتفاقا این‌‌ همان چیزی است که داعش به آن امید بسته است. در عوض، ما با قوی بودن، هوشمندی، انعطاف پذیری و تلاش بی‌امان و با استفاده از همه جنبه‌های قدرت آمریکا، پیروز خواهیم شد.

باراک اوباما در همین حال با اشاره به ضرورت پایبندی آمریکایی‌ها به اصول و ارزش‌های بنیانی خود گفته است: فراموش نکینم آزادی بسیار نیرومندتر از ترس است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد: ما همه آمریکایی‌ها، از همه ادیان، مسئولیم با تبعیض علیه مسلمانان مخالفت کنیم.

وی اضافه کرد: نباید به دلیل اتفاق روی داده در سن برناردینو کالیفرنیا با مسلمانان رفتار متفاوتی داشت.

رییس جمهوری آمریکا گفت: داعش نماینده اسلام نیست. آن‌ها ارذل اوباش و آدم‌کش و بخشی از فرقه مرگ هستند که بخش بسیار ناچیزی از جمعیت یک میلیاردی مسلمان جهان را تشکیل می‌دهند... علاوه بر این، بخش اعظم قربانیان عملیات تروریستی در سراسر جهان مسلمانان هستند. اگر می‌خواهیم در جنگ علیه تررویسم موفق شویم می‌بایست به مسلمانان به مثابه یک متحد قوی در این نبرد نگاه کنیم، نه اینکه با سوءظن و تنفر آن‌ها را از خود برانیم.

باراک اوباما در ادامه با اشاره به تیراندازی در کالیفرنیا، خواستار اعمال قوانین سخت‌تر در ارتباط با حمل اسلحه شد و گفته است، نباید افرادی که در فهرست پرواز ممنوع هستند، قادر باشند سلاح بخرند.

سید رضوان فاروق، بازرس مسئول رسیدگی به رستوران‌ها در سازمان بهداشت بخش سن برناردینو، و همسرش تشفین مالک روز چهارشنبه به یک جشن تعطیلات که همکاران رضوان فاروق در آن حضور داشتند، حمله کردند. گزارش‌ها حاکی است که این زوج با شلیک ۷۵ گلوله به سمت حاضران، ۱۴ نفر را کشته و ۲۱ نفر را نیز زخمی کردند. رضوان فاروق و تشفین مالک چهار ساعت بعد در درگیری با پلیس کشته شدند.

پلیس فدرال آمریکا، اف بی‌ای، پیشتر اعلام کرده بود که تشفین مالک پس از این حمله در پیامی در فیس بوک با ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی، داعش، اعلام بیعت کرده بود. اما فیس بوک این پیام را لحظاتی بعد حذف کرده بود.

این در حالی است که گروه خلافت اسلامی نیز سید رضوان فاروق و تشفین مالک را سربازان خود خوانده است.

XS
SM
MD
LG