لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

ایران، «سومین زندان» بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۵


سازمان گزارشگران بدون مرز ایران را سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۵ نامید که با ۱۸ روزنامه‌نگار زندانی پس از کشورهای چین با ۲۳ روزنامه‌نگار زندانی و مصر با ۲۲ نفر قرار دارد.

اطلاعیه این سازمان که روز سه‌شنبه، ۲۴ آذر، منتشر شد به موج اخیر بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران اشاره دارد که با اتهاماتی مانند «جاسوسی» و «وابستگی به شبکه‌های خارجی» همراه بوده است.

این موج که به دنبال ادعاهای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر تلاش آمریکا برای نفوذ به داخل ایران به راه افتاد به بازداشت عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز در آبان‌ماه گذشته منجر شد.

همین امر باعث باعث جابه‌جایی رتبه ایران با اریتره در فهرست بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران شده است، به‌ طوری که اکنون اریتره با ۱۵ زندانی در جایگاه چهارم قرار دارد.

پس از اریتره نیز ترکیه با ۹ روزنامه‌نگار زندانی در جایگاه پنجم بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران قرار گرفته است.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که در حالی که کمتر از دو هفته به پایان سال ۲۰۱۵ مانده، ۱۵۳ روزنامه‌نگار، ۱۶۱ شهروند خبرنگار و ۱۴ نفر از همکاران رسانه‌ها در سراسر جهان در زندان هستند که البته در مورد روزنامه‌نگاران این تعداد نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است.

اطلاعیه این سازمان، سوریه را خطرناک‌ترین کشور برای روزنامه‌نگاران معرفی می‌کند که تنها در سال جاری میلادی ۲۶ خبرنگار در آن به گروگان گرفته شده‌اند. پس از سوریه نیز کشورهای یمن با ۱۳ روزنامه‌نگار گروگان، عراق با ۱۰ نفر و لیبی با ۵ نفر قرار دارند.

هم‌اکنون در سراسر جهان ۵۴ روزنامه‌نگار به همراه سه شهروند خبرنگار و چهار نفر از همکاران رسانه‌ها گروگان هستند و گروه موسوم به «حکومت اسلامی» با ۱۸ مورد گروگان‌گیری و حوثی‌ها با ۹ مورد، عمده‌ترین گروگان‌گیرها محسوب می‌شوند.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین عنوان می‌کند که در سال ۲۰۱۵، شمار روزنامه‌نگارانی که ربوده شده‌اند ۷۹ نفر بوده که این تعداد نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است. ۷۰ درصد موارد ربایش روزنامه‌نگاران نیز در مناطق جنگی بوده است.

طی بیست سال گذشته، گزارشگران بدون مرز در پایان هر سال آمار خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سراسر جهان را منتشر می‌کند. این آمار بر مبنای داده‌های گردآوری‌شده سازمان در طول سال است.

XS
SM
MD
LG