لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

ائتلاف به رهبری آمریکا: ۳۰ درصد از قلمرو «خلافت اسلامی» کم شده است


سرهنگ استیو وارن، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه گروه حکومت اسلامی است.
سرهنگ استیو وارن، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه گروه حکومت اسلامی است.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا اعلام کرده که قلمرو گروه «خلافت اسلامی» یا داعش در سوریه و عراق، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

سرهنگ استیو وارن، چهارشنبه ۱۶ دی، در مقر ائتلاف در بغداد به خبرنگاران گفت که «خلافت اسلامی» ۴۰ درصد قلمرو خود در عراق و ۲۰ درصد قلمرو خود در سوریه را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا تاکید کرده که داعش اکنون در «لاک دفاعی» قرار گرفته است.

از اوایل تابستان ۱۳۹۳ که ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه گروه «خلافت اسلامی» کار خود را آغاز کرد، نیروهای مسلح کرد موفق شده‌اند داعش را از برخی تصرفات خود در شمال عراق مانند شهر سنجار پس بزنند. اما موصل، یکی از بزرگترین شهرهای عراق همچنان در اختیار این گروه است.

در این مدت، نیروهای عراقی با کمک شبه نظامیان شیعه و قبایل سنی، شهرهای مهم تکریت و رمادی را از خلافت اسلامی پس بگیرند.

بازپسگیری تمام این مناطق با حمایت هواپیماهای جنگی ائتلاف به رهبری آمریکا انجام شد.

در شمال سوریه و در امتداد مرز ترکیه نیز گروه‌های مسلح کرد موفق شده‌اند مناطقی را از کنترل خلافت اسلامی خارج کنند.

با وجود این شکست‌ها، داعش توانسته در همین مدت، شهر باستانی پالمیرا در سوریه را به تصرف خود در بیاورد.

سخنگوی ائتلاف به رهبری آمریکا تاکید کرده که مجموعه این موارد نشان می‌دهد که گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه «ضعیف‌تر» شده و افزوده است که از ماه مه سال ۲۰۱۵ هیچ منطقه جدیدی به قلمرو خلافت اسلامی اضافه نشده است.

گروه خلافت اسلامی که به داعش نیز مشهور است، در سال‌های اخیر توانسته بخش‌های زیادی از خاک دو کشور عراق و سوریه را به تصرف درآورد. این گروه سپس در متصرفات خود اعلام تشکیل خلافت اسلامی کرد.

به جز ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، روسیه و ایران نیز نیروهای نظامی خود را در حمایت از دولت بشار اسد به سوریه اعزام کرده‌اند. چریک‌های حزب‌الله لبنان نیز در چارچوب این اتحاد می‌جنگند.

اگرچه روسیه می‌گوید که هدف‌اش از عملیات در سوریه، مقابله با تمام گروه‌های تروریستی به خصوص داعش است، اما غرب می‌گوید که اکثر حملات روسیه، گروه‌های نظامی میانه‌روتر مخالف بشار اسد را هدف گرفته و کاری به گروه حکومت اسلامی ندارد.

در جریان پنج سال بحران و جنگ داخلی در سوریه، بیش از ۲۶۰ هزار نفر در این کشور کشته، صدها هزار نفر مجروح و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG