لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

اعتراض دوباره روحانی به ردصلاحیت‌ها: مجلس خانه ملت است، نه یک جناح


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز پنج‌شنبه، اول بهمن، با اعتراض به ردصلاحیت گسترده داوطلبان حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی، برگزاری انتخابات بدون حضور رقبای سیاسی و جناح‌های مختلف را زیر سوال برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای روحانی که در همایش استانداران و فرمانداران کشور حضور یافته بود اظهار داشت: «اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

به گفته وی، یک جناح سیاسی در کشور که جمعیت هواداران آن به حدود ۱۰ میلیون نفر می‌رسد در جریان تعیین صلاحیت‌ها برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی نادیده گرفته شده، حال آن که قانون اساسی ایران برای یهودیان، زرتشتیان، آشوری‌ها و ارامنه کشور که جمعیت زیادی هم ندارند، حق برخورداری از نماینده مجلس قائل شده است.

اصلاح‌طلبان که از حامیان دولت حسن روحانی محسوب می‌شوند در جریان تعیین صلاحیت‌ها برای نامزدی در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با ردصلاحیت گسترده مواجه شده‌اند، به‌ طوری که عنوان شده شورای نگهبان از میان سه هزار نامزد اصلاح‌طلب تنها ۳۰ نفر از آنها را تایید صلاحیت کرده است.

حسن روحانی که پیش از این تاکید کرده بود از تمام اختیارات خود برای رسیدگی به مسئله رد صلاحیت‌ها استفاده می‌کند روز پنج‌شنبه نیز عنوان کرد که از معاون اول خود و وزرای اطلاعات و کشور خواسته در این باره با شورای نگهبان رایزنی بکنند.

وی سپس گفت: «مجلس شورای اسلامی نامش خانه ملت است، نه خانه یک جناح؛ بگذاریم خانه ملت آیینه واقعی ملت باشد و متعلق به همه مردم. همه باید دست به دست هم دهیم تا انتخاباتی پرشور برگزار شود و مردم ناامید نشوند. بگذاریم همه مردم پای صندوق‌های رای بیایند.»

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم با دعوت از همه مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای گفته بود که حتی «کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ اعتبار کشور» در انتخابات شرکت کنند.

آقای خامنه‌ای اما چندی بعد حرف خود را این گونه توضیح داد که کسانی که نظام را قبول ندارند، فقط رای بدهند، نه این که به مجلس بروند.

این در حالی است که بسیاری از چهره‌های سیاسی که رد صلاحیت ‌شده‌اند تاکید دارند که معتقد به نظام جمهوری اسلامی هستند.

جز طیف اصلاح‌طلبان، حدود ۵۰ نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی نیز رد صلاحیت شده‌اند، از جمله علی مطهری، نماینده تهران، که خود را اصول‌گرا می‌داند اما در سال‌های گذشته منتقد شیوه برخورد حکومت ایران با معترضان سال ۱۳۸۸ و رهبران جنبش سبز بوده است.

XS
SM
MD
LG