لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

توصیه دوباره تاج‌زاده به خامنه‌ای: انتخابات را رقابتی کنید


مصطفی تاج‌زاده، عضو زندانی حزب جبهه مشارکت، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ضمن اعتراض به رد صلاحیت حسن خمینی، به آیت‌الله علی خامنه‌ای توصیه کرد که «انتخابات را رقابتی کنید و نگذارید خمینی‌زدایی به نام شما ثبت شود».

آقای تاج‌زاده در این نامه که ۱۵ بهمن ماه از زندان اوین نوشته شده و روز شنبه در وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شد، همچنین با اشاره به تهیه «پنج میلیون سی‌دی» برای «تخریب» اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، تلویحاً سپاه پاسداران را به نقش داشتن در تهیه این سی‌دی‌ها متهم کرد.

عضو زندانی حزب جبهه مشارکت در این نامه با اشاره به «هجوم هم‌زمان اعضای ائتلاف حزب پادگانی و جبهه طالبانی» به آقای هاشمی رفسنجانی در روزهای گذشته نوشته که «پنج میلیون سی‌دی نیز به تعداد واجدان شرایط رأی دادن در تهران برای تخریب او تهیه کرده‌اند که لابد با کمک‌های مردمی بوده نه از بودجه دفاعی کشور».

موضوع تهیه «پنج میلیون سی‌دی حاوی تهمت‌های انتخاباتی» را نخستین بار وزیر اطلاعات دولت یازدهم در یک سخنرانی مطرح کرد و هشدار داد که با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.

محمود علوی، در این سخنرانی که دوازدهم بهمن ماه ایراد شد، بدون اشاره به جزئیات گفت که «اطلاع داریم که چه تعداد سی‌دی غیراخلاقی انتخاباتی از سوی چه کسانی عرضه می‌شوند؛ ما می‌دانیم فقط برای تهمت زدن و افترا از سوی برخی افراد، در یک مورد بالغ بر پنج میلیون سی‌دی‌ غیرواقعی و سرشار از تهمت و افترا تهیه شده تا در دوران انتخابات توزیع شود».

«سنت هزار ساله حوزه‌ها را بی‌اعتبار کردند»

آقای تاج زاده در این نامه یادآور شده که احمد جنتی، دبیر و محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، «سنت هزارساله حوزه‌های شیعی در تأیید اجتهاد افراد توسط علما را یکسره بی‌اعتبار می‌شمارند» و صرفاً بر آزمون به شیوه دانشگاه‌های غربی اصرار دارند.

وی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است که «جنابعالی و خود آقایان بر اساس همین سنت و نه آزمون کتبی به مناصب کنونی دست یافته‌اید».

این عضو زندانی حزب جببه مشارکت رد صلاحیت حسن خمینی را «خطای فاحش» خواند و رهبر جمهوری اسلامی را متهم کرد که اعضای شورای نگهبان را تنها از جناح سیاسی اصولگرا منصوب کرده و «چک سفیدامضایی برای هر اقدام غیرقانونی» به آنها داده است.

به گفته آقای تاج‌زاده، پس از بر هم زدن سخنرانی حسن خمینی در مراسم بزرگداشت آیت الله خمینی در سال ۸۹، احمد جنتی در جلسه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای گفته که «چقدر خوب شد که نگذاشتند او حرف بزند» و آقای خامنه‌ای نیز پاسخ داده که «خوب که نشد، هیچ خیلی هم بد شد».

حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، روز جمعه ۹ بهمن گفته بود که «بزرگان و مراجع و اساتید عظیم‌الشان» حوزه علمیه قم نسبت به «صلاحیت علمی» او شهادت داده‌اند و «ده‌ها ساعت نوارهای درس و چندین جلد کتاب نیز» ضمیمه پرونده‌اش بوده است، با این حال شورای نگهبان «بر خلاف انتظار» صلاحیت او را «احراز» نکرده است.

پیش از آن نیز رسانه‌های حامی حسن خمینی گزارش‌هایی از تأیید اجتهاد او از سوی تعدادی از مراجع تقلید و روحانیون سرشناس حوزه علمیه قم از جمله وحید خراسانی، عبدالله جوادی آملی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمد علوی گرگانی، علی‌اکبر مسعودی خمینی و علی کریمی جهرمی را منتشر کرده بودند.

با این حال اعضای شورای نگهبان اعلام کرده‌اند که داشتن تأییدیه از مراجع تقلید برای تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری به تنهایی کافی نیست.

در این میان اعتراض اکبر هاشمی رفسنجانی به رد صلاحیت حسن خمینی، با واکنش غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، روبه‌رو شد و این سخنان را بی‌احترامی به «بیت آیت‌الله خمینی» نامیده است.

آقای تاج‌زاده به اشاره به این سخنان نوشته است که « آیا جامعه چنان دچار آشفتگی زبانی شده است که ردصلاحیت را احترام گذاشتن و انتقاد به آن را بی‌احترامی به بیت امام می‌خواند؟».

وی اضافه کرده «کدام ایرانی آزاده‌ای به فردی که خود نه براساس سوابق مبارزاتی یا تشکیلاتی یا مدیریتی بلکه بر پایه مناسبات فامیلی... به ریاست مجلس رسید، حق می‌دهد که اتهام تبارسالاری را متوجه هاشمی کند و چنین سخیف با سیدحسن خمینی مواجه شود؟»

غلامعلی حداد عادل، پدر زن مجتبی خامنه‌ای، پسر آیت‌الله خامنه‌ای است و رئیس مجلس هفتم بود.

مصطفی تاج‌زاده پیش از آن نیز در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته بود با تجدید نظر در رد صلاحیت ۶۰ درصدِ کاندیداهای انتخابات مجلس «مسیر را برای رقابت سالم» در انتخابات مجلس «هموار» کند و هشدار داده بود که اگر وضعیت رد صلاحیت «فله‌ای» کاندیداها تغییر نکند، مردم آن را سیاست آیت‌الله خامنه‌ای خواهند دانست.

آقای تاج‌زاده روز یکشنبه ۱۱ بهمن، نیز با تأکید براینکه رهبر جمهوری اسلامی نمی‌تواند «مجلسی تک‌جناحی »، مانند مجلس نهم تشکیل دهد، از اصلاح‌طلبان خواسته بود که «دایره ائتلاف» خود را گسترش دهند و با حمایت از نامزدهای حامی دولت و موافق برجام، نگذارند «دلواپسان تکفیری» مجلس را «غصب کنند».

XS
SM
MD
LG