لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

ایران؛ همچنان دور از دسترس بانک‌های آمریکا


به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم اولیه و گسترده ایران هنوز برجاست
به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم اولیه و گسترده ایران هنوز برجاست

به رغم برداشته‌شدن برخی تحریم‌های ایالات متحده به دنبال توافق تاریخی هسته‌ای، ایران اساساً دور از دسترس بانک‌های ایالات متحده مانده است.

خبرگزاری فرانسه افزوده است دولت آمریکا ماه گذشته مواردی از محدودیت‌های بازرگانی با ایران را تسهیل کرد؛ از جمله تحریم‌های موسوم به «ثانوی» پیشین را که تهدید کرده بود تا کمپانی‌‌های خارج از ایالات متحده را به خاطر کسب و کارشان با ایران مجازات کند؛ و نیز برخی محدودیت‌ها بر آمریکاییان را که جویای کسب موفقیت‌هایی در این کشور غنی از نفت بودند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:17 0:00
لینک مستقیم

بیشتر تحریم‌ها موسوم به «اولیه» که به اتهام‌های دائر بر حمایت تهران از تروریسم گره خورده‌اند همچنان برقرارند؛ جلودار مراکز بازرگانی ایالات متحده از پیوستن به ازدحام شرکت‌های غیرآمریکایی جهت منفعت بردن از عرصه احیای بالقوه ایران.

این بدان معناست که بانک‌های آمریکایی در مقایسه با رقبای‌ خود در کشورهای دیگر دسترسی اندکی به ایران غنی از نفت دارند.

بانک‌های آمریکایی عمدتاً نمی‌توانند معاملات برای شرکت‌های آمریکایی و دیگر شرکت‌های فعال در ایران را رسیدگی کنند‌ و دولت ایران و نهادهای خصوصی ایرانی نمی‌توانند در بانک‌های آمریکایی حساب باز کنند.

مدیر موقت اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا «جان اسمیث» روز پنجشنبه به یک پنل کنگره آمریکا گفت:

«به طور گسترده تحریم اولیه ایالات متحده بر ایران همچنان پا برجاست. این به آن معناست که افراد آمریکایی به طور کلی از شرکت در معاملات یا ارتباط با ایران یا نهادهای ایرانی منع هستند مگر معاملات، معاف از مقررات یا دارای مجوز باشد.»

تحریم‌هایی که هنوز برقرارند به خاطر کارنامه جمهوری اسلامی در تروریسم و حقوق بشر بر ایران اعمال شده‌اند.

از این رو تسهیلات ایجاد شده از بابت توافق هسته‌ای تاکنون هیچ تأثیری برای آمریکاییان در بر نداشته است.

حمید زنگنه، اقتصاددان در آمریکا، در گفت‌وگو با رادیو فردا نتیجه موانع موجود در آمریکا در امور داد و ستد و تجارت با ایران را چنین بازگو می‌کند:

«بالاخره تا زمانی که این محدودیت‌های بانکی به طور کلی برداشته نشود آمریکا در همان موقعیتی خواهد بود که قبل از تحریم‌های سه چهار سال پیش بود، یعنی اینکه شرکت‌های آمریکایی به راحتی نمی‌توانند با ایران رابطه بازرگانی داشته باشند و در نتیجه اروپا و آسیا در یک موقعیت بهتری خواهد بود که با ایران رابطه تجاری داشته باشد و لطمه‌اش به چند شرکت بخصوص آمریکایی خواهد بود ولی به اقتصاد آمریکا لطمه‌ای نمی‌زند چون کلا تجارت ایران جزئی است نسبت به کل تجارت آمریکا.»

با این وجود بسیاری همچنان مشاق‌اند تا از فرصت ایران بهره‌برداری کنند. آنها با کندوکاو تغییرات عرصه حقوقی به هیئت‌های وکلا و متخصصان دیگر روی آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «کامران ممتاز» سخنگوی «سیتی‌گروپ» اظهار داشته است که تحولات ایران را دنبال می‌کنند.

بانک‌های خارجی در آمریکا نیز به خاطر تحریم‌هایی که هنوز برقرارند در ارتباط با ایران با مشکل و محدودیت مواجه‌اند.

مدیر موقت اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا «جان اسمیث» روز پنجشنبه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا همچنین اظهار داشت:

«تحریم‌های ثانوی همچنان بیش از ۲۰۰ فرد و نهاد را ضمیمه فهرست تحریمی دارند و نیز هرگونه افرادی از این دست را که در آینده به این لیست بیافزاییم.»

سیاست ایالات متحده بانک‌ها را آزاد کرده تا در برخی امور و فعالیت‌های معین در ارتباط با ایران وام دهند.

شرکت‌هایی با دریافت مجوز مخصوص وزارت خزانه‌داری آمریکا چون بوئینگ و جنرال الکتریک چنین وام‌هایی دریافت کرده‌اند.

بانک‌های آمریکایی همچنین می‌توانند به کمپانی‌های آمریکایی که فرآورده‌های خوراکی ایرانی و فرش ایران را وارد می‌کنند، وام دهند.

XS
SM
MD
LG