لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

قصد ایران برای خرید «هشت میلیارد دلار» سلاح و تجهیزات از روسیه


یک فروند سوخو ۳۰
یک فروند سوخو ۳۰

بنا بر گزارش‌ها از روسیه در پی سفر و دیدارهای وزیر دفاع ایران از آن کشور، تهران قصد دارد تا هشت میلیلارد دلار سلاح و تجهیزات از روسیه بخرد.

روزنامه روسی «کومرسانت»، ۲۷ بهمن ماه، به نقل از مقام‌های روسی خبر از «آماده‌سازی» امضای قراردادهای نظامی بین دو طرف داده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه می‌گوید دو طرف آماده هستند که روابط نظامی خود را افزایش دهند؛ «مطمئن هستم که این دیدار ما را به سوی تحکیم روابط دوستانه بین نیروهای مسلح روسیه و ایران پیش می‌برد».

روزنامه کومرسانت می‌گوید ایران فهرست تجهیزات مورد نیاز خود را به روسیه تحویل داده و دیدار دهقان با هدف تسریع برخی از قراردادهای کلیدی صورت گرفته است.

خبرگزاری روسی «اینترفاکس» نیز می‌گوید طرف‌ها در حال آماده‌سازی «قراردادهای جدید» هستند؛ خرید «سامانه اس ۴۰۰» از جمله مواردی‌ست که مطرح شده است.

سامانه اس ۴۰۰، سامانه دفاع موشکی‌ست و نسل جدیدی از این سیستم دفاعی‌ست که روسیه آن را تولید می‌کند.

به گزارش اینترفاکس موضوع مهم دوم، احتمال خرید و یا حتی «تولید تحت لیسانس» هواپیمای پیشرفته سوخو ۳۰ روسیه است.

پیش از دیدار بین شویگو و دهقان، وزیر دفاع ایران با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز گفت‌وگو کرده بود که در آن نیز بر توسعه همکاری‌ها تاکید شد.

شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران می‌گوید آقایان پوتین و دهقان در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز رایزنی کرده‌اند.

وزیر دفاع ایران در گفت‌وگویی با شبکه «روسیا ۲۴» گفته است «حضور رسیه در سوریه، به طور حتم فضای امنیتی و توازن قوا را تغییر داده است».

ایران و روسیه هر دو از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند.

نیروهای دولتی سوریه و متحدان شبه‌نظامی آن با حمایت هوایی روسیه دست به پیشروی‌هایی در استان حلب زده‌اند. از سوی دیگر اما باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به این حملات گفته است سیاست مسکو اشتباه است و راهبرد فعلی به «باتلاقی» برای روسیه تبدیل می‌شود.

XS
SM
MD
LG