لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

آژانس انرژی اتمی: ایران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکنون چند بار با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران دیدار کرده است.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکنون چند بار با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران دیدار کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه هفتم اسفند در نخستین گزارش خود پس از اجرای برجام اعلام کرد که ایران به تعهداتش عمل کرده است ولی ذخیره آب سنگین آن برای مدتی تقریبا یک‌ تن بیشتر از حد مجاز بوده است.

بر اساس توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، جمهوری اسلامی می‌تواند حداکثر ۱۳۰ تن آب سنگین به صورت ذخیره داشته باشد.

اما خبرگزاری رویترز گزارش داده که به نسخه‌ای از یک گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست پیدا کرده که ۲۸ بهمن صادر شده و در آن آمده است، ذخایر آب سنگین ایران ۱۳۰.۹ تن بود؛ حدود ۹۰۰ لیتر بیشتر از حد مجاز.

اما در این گزارش آمده که خروج ۲۰ تن از این ذخایر در روزهای اخیر از ایران، میزان ذخایر آب سنگین آن را به حد مجاز بازگردانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از برنامه هسته‌ای ایران پس از اجرای برجام گفته که تهران به تعهداتش عمل کرده است.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ساخت‌وساز در راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را ادامه نداده، اورانیوم را بیش از حد مجاز غنی نکرده و ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش نیز از حد تعیین‌شده فراتر نرفته است.

بر اساس توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، جمهوری اسلامی پذیرفت که از ابعاد و میزان برنامه اتمی خود به شکل قابل ملاحظه‌ای بکاهد.

در مقابل، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که علیه بخش‌های مختلف بانکی، نفتی و اقتصادی ایران در جامعه جهانی اجرا شده بود نیز لغو یا متوقف شد.

XS
SM
MD
LG