لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

توافق ترکیه و مقام‌های اروپایی بر سر بحران پناهجویان


ژان‌کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپایی، داوداوغلو نخست‌وزیر ترکیه، دونالد توسک رئیس شواری اروپایی، و مارک روته نخست‌وزیر هلند
ژان‌کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپایی، داوداوغلو نخست‌وزیر ترکیه، دونالد توسک رئیس شواری اروپایی، و مارک روته نخست‌وزیر هلند

دونالد توسک، رئیس شورای اروپایی، می‌گوید که سران ۲۸ کشور عضو این اتحادیه همراه با احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، سرانجام به شکل رسمی توانسته‌اند در مورد بحران هجوم پناهجویان به اروپا به توافق دست یابند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای توسک در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده است که توافقی میان تمامی سران اتحادیه اروپایی و ترکیه صورت گرفت. رأی‌گیری برای این توافق بدون ذکر نام انجام شده است.

خبرگزاری فرانسه، با خلاصه کردن نکات این توافق‌نامه یادآور شده که بر پایه این توافق تمامی مهاجران غیرقانونی که از دو روز آینده (اول فروردین ماه ۱۳۹۵) و از طریق مرز ترکیه وارد یونان می‌شوند، به کشور ترکیه بازگردانده خواهند شد.

بر پایه این گزارش این قانون شامل همه مهاجران غیرقانونی، چه آن‌هایی که از جنگ گریخته‌اند و چه آن‌هایی که مهاجر اقتصادی‌اند، می‌شود و اهمیتی ندارد که این مهاجران از کدام کشور می‌آیند.

همچنین قرار شده است که از اول فروردین ماه، مقام‌هایی از ترکیه در جزایر یونان مشغول به کار شوند و مقام‌هایی از یونان نیز در خاک ترکیه فعالیت خود را آغاز کنند.

در متن این توافق‌نامه آمده است که این تدابیر موقتی و فوق‌العاده است و برای اتمام رنج انسان‌ها و بازگشت قانون ضروری است.

برای آن‌که تمامی امور مطابق با قوانین بین‌المللی باشد، نام تمامی پناهجویان در ترکیه و در یونان ثبت خواهد شد و هرگونه پرونده پناهندگی، فرد به فرد توسط مقام‌های یونان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آن‌هایی که پرونده پناهندگی‌شان پذیرفته نشود، به کشورشان بازگردانده خواهند شد. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به این بازگشت کمک خواهد کرد و تمامی هزینه‌ها توسط اتجادیه اروپا تقبل خواهد شد.

در این توافق‌نامه، اتحادیه اروپا اعلام کرده که از تعهد ترکیه برای حمایت از پناهجویان مطابق با قوانین بین‌المللی استقبال خواهد کرد.

از دیگر مواردی که در این توافق‌نامه آمده این است که به ازای هر یک پناهجوی سوری که از یونان به ترکیه بازگردانده می‌شود، یک پناهجوی سوری دیگر از ترکیه به اتحادیه اروپا فرستاده خواهد شد.

علت اتخاذ این تصمیم، این عنوان شده که از شور و شوق پناهجویان برای زدن به دریا و سپردن خود به دست قاچاقچیان و قایق‌های پرخطرشان کاسته شود. علت دیگر آن است که به این ترتیب پناهجو امید بیشتری خواهد داشت که از اردوگاه پناهجویی در ترکیه یک‌سره به اروپا رود.

در این زمینه زنان و کودکان و آن‌هایی که پیشتر از خاک یونان مسترد نشده‌اند، از بخت بالاتری برخوردار خواهند بود.

ترکیه در ازای این همکاری پول بیشتر، تسهیلات سفر بدون ویزا به اروپا برای شهروندان ترک و هم‌چنین پیشرفت بیشتر در پرونده عضویت این کشور در اتحادیه اروپا دریافت خواهد کرد.

پیش از خبر حصول توافق، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، به وزرای خارجه کشورهای اروپایی اخطار داده بود که نزدیک به نیم میلیون نفر از مردم لیبی نیز به خاطر جنگ داخلی در این کشور آواره شده‌اند و احتمال آن می‌روند که آن‌ها نیز به فوج مهاجران به اروپا بپیوندند.

موگرینی در نامه‌ای که به این وزرای خارجه نوشته و نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، از کشورهای اروپایی می‌خواهد که برای بازگشت ثبات به لیبی بحران زده کمک کنند.

دیوید کمرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز با اشاره به آغاز موج مهاجرات اهالی لیبی، صبح روز جمعه از رهبران اروپایی خواست تا کشتی‌های امداد و نجات بیشتری را روانه آب‌های مدیترانه کنند تا به محض آن‌که قایق قاچاقچیان لیبی را به مقصد اروپا ترک می‌کند، آن‌‌ها را مجدداً به خاک لیبی بازگرداند.

بحران پناهجویان از انتهای زمستان سال گذشته اوج گرفت و تنها در سه ماه نخست سال جاری میلادی، ۱۱۰ هزار تن از خاورمیانه وارد اروپا شدند.

XS
SM
MD
LG