لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

افزایش بهای نفت در پی «توافق» عربستان و روسیه


کارگر روس در شرکت لوک‌اویل
کارگر روس در شرکت لوک‌اویل

در پی انتشار گزارش‌هایی از توافقات صورت‌گرفته در مورد میزان تولید نفت «میان عربستان سعودی و روسیه بی‌آنکه منوط به مشارکت ایران باشد»، بهای آن افزایش پیدا کرده‌است.

خبرگزاری روسی اینترفاکس، ۲۴ فروردین ماه، گزارش داد که میان ریاض و مسکو، پیش از نشست دوحه، توافقی برای ثابت نگه داشتن مقدار تولید نفت خام صورت گرفته‌است.

در پی این گزارش بهای نفت در نیویورک تا ۴ درصد رشد داشت و نفت تگزاس به ۴۲.۱۷ و برنت با ۱.۸۶ دلار بهبود به ۴۴.۶۹ دلار در هر بشکه رسید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که بازار سهام نیز به خبرها در مورد همکاری میان عربستان و روسیه در مورد تولید نفت، واکنش مثبتی نشان داده‌است. بهبود در بازارهای بورس ناشی از بهبود وضعیت شرکت‌های نفتی بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس توافق روسیه و عربستان سبب شده که بهای نفت رشدی بهتر از هر زمان دیگر در چهار ماه گذشته داشته باشد.

گزارش اینترفاکس در مورد توافق میان ریاض و مسکو، به نقل از یک دپیلمات که نامش فاش نشده، منتشر شده و این منبع گفته است که این توافق «به مشارکت ایران منوط نیست».

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روسیه، نیز به خبرنگاران گفته است «این امیدواری وجود دارد» که توافق بر سر ثابت نگه داشتن تولید بدون موضع‌گیری تهران، به دست آید.

فیل فلین، از موسسه «پرایس فیوچر» در شیکاگو، به روزنامه کانادایی گلاب‌اند‌میل گفته است بازار اکنون اطمینان حاصل کرده که جنگ قیمت به رهبری عربستان سعودی و برخی کشورهای اوپک، در مراحل پایانی خود قرار دارد. افزایش تولید نفت و نزول شدید بهای آن سبب شد تا مقدار زیادی از تولیدان نفت شیل، که با بالا بودن قیمت این منبع انرژی، تولید آن مقرون به صرفه بود، از بازار خارج شود.

شبکه خبری بلومبرگ نیز، از قول مایک ویتنر، رئیس بازار نفت در موسسه «سوسیته ژنرال» در نیویورک، نقل کرده که «واکنش بازار، به طور واضح، حاکی از آن است که توافق نهایی صورت خواهد گرفت».

به گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در اوپک، پیشتر گفته بود تنها در صورتی حاضر به کاهش تولید است که دیگر تولیدکنندگان، از جمله ایران، نیز به آن بپیوندند. اما کویت اعلام کرد می‌توان بدون مشارکت ایران، به توافقی دست یافت. ایران در مذاکرات اوپک در این رابطه شرکت خواهد کرد، اما تهران بارها تاکید کرده با برداشته شدن تحریم‌های اتمی، از تولید خود نخواهد کاست.

در کنار اینها مارگارت یانگ، تحلیلگر سی‌ام‌سی‌مارکت در سنگاپور، به خبرگزاری فرانسه گفته است داد و ستد باید همچنان، تا هفته بعد و زمان نشست دوحه، با احتیاط انجام شود.

اعضای اوپک و تولیدکنندگان عمده نفت خارج از این سازمان، از جمله روسیه، ۱۷ آوریل در پایتخت قطر، دیدار خواهند کرد.

خانم یانگ در عین حال می‌گوید دست‌اندرکاران بازار سهام در انتظار اطلاعات رسمی آمریکا، در مورد نیاز این بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منبع انرژی، به نفت نیز هستند.

ایالات متحده، چین، ژاپن و هند بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت هستند، اما مصرف در آمریکا همچنان از مجموع هر سه کشور دیگر بیشتر است.

XS
SM
MD
LG