لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

انتشار گزارش حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا؛ کری: با هرنوع شکنجه مخالفیم


 جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا
جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا

جان کری روز چهارشنبه ۱۳ آوریل همزمان با انتشار گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است، ایالات متحده با هر نوع شکنجه مخالف است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه آمریکا درگزارش سالانه خود از نقض حقوق بشر در شماری از کشورها از حمله ایران، چین، کوبا، کره شمالی و سودان در سال ۲۰۱۵ انتقاد کرده است.

در همین حال، جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا نیز گفته است: در هرگوشه از جهان، شاهد روند فزاینده‌ای هستیم که در آن نهادهای دولتی و غیردولتی می کوشند تا فضا جامعه مدنی را ببندند، آزادی رسانه‌ها و اینترنت را محدود کنند، مخالفان را به حاشیه برانند، و در موارد افراطی نیز مردم را بکشند یا از خانه و کاشانه اشان بیرون کنند.

وزیر امورخارجه آمریکا در ادامه بدون نام بردن از نامزدهای جمهوریخواه گفته است: می خواهم تردید‌ها و سردرگمی هایی که به دلیل اظهار نظر‌ها طی هفته‌ها و ماه‌ها اخیر مطرح شده را برطرف کنم.

جان کری تاکید کرده است: ایالات متحده مخالف هرنوع شکنجه در هر زمان و توسط هردولت و نهاد و غیر دولتی است.

دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اما می‌گوید اگر انتخاب شود برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی» از روش‌هایی مانند غرق مصنوعی و «فراتر از آن» استفاده خواهد کرد.

سناتور تد کروز، رقیب محافظه‌کار ترامپ در حزب جمهوری‌خواه نیز گفته‌ است که تکنیک غرق مصنوعی را شکنجه به حساب نمی‌آورد.

جان برنان، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) دو روز پیش گفته بود که حتی اگر رییس‌جمهوری بعدی آمریکا دستور به استفاده از برخی تکنیک‌های شکنجه برای گرفتن اعتراف از مظنونان به تروریسم بدهد، سازمان وی از این تکنیک‌ها استفاده نخواهد کرد.

جان کری با این حال گفته است: آنچه که یک کشور را قوی می کند، پایبندی به ارزش‌هایش است.

جان کری در ادامه تصریح کرده است: گزارش سالانه حقوق بشر نگرانی‌های ما را در هر قاره بیان می کند، اما بیشترین، گسترده ترین و تاسف برانگیز نقض حقوق بشر در سال ۲۰۱۵ در خاورمیانه روی داد، جایی که پیامدهای جنگ داخلی در سوریه و تروریسم باعث درد و رنج فراوان برای بسیاری شده است.

گزارش سالانه حقوق بشر

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود درخصوص وضعیت حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۵ تصریح کرده است، حکومت همچنان به آزار و اذیت فعالان و مدافعان حقوق بشر در این کشور ادامه می دهد.

این گزارش می افزاید، تحدید آزادی‌های مدنی از جمله آزادی ها تجمع، بیان و مذهب همچنان در ایران در سال ۲۰۱۵ ادامه داشته است.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است:«مهم ترین موارد نقض حقوق بشر در ایران عبارتند از محدودیت شدید آزادی های مدنی، از جمله آزادی تجمع،‌ مشارکت، بیان (ازجمله در اینترنت)، مذهب، و رسانه هاست»

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین محدود کردن حق شهروندان برای انتخابات دولتمردان از طریق انتخابات آزاد و عادلانه. را یک مورد مهم دیگر از نقض حقوق بشر در ایران برشمرده است.

این گزارش همچنین می گوید، رویکرد دستگاه قضایی ایران در نادیده گرفتن حق برخورداری از آیین دادرسی عادلانه برای متهمان از موارد مهم نقض حقوق بشر در ایران است.

وزارت امور خارجه آمریکا در این گزارش همچنین از اعدام کسانی که در زمان ارتکاب جریم زیر ۱۸ سال سن داشته اند، انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG