لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

مناظره کلینتون-سندرز در آستانه انتخابات تعیین‌کننده نیویورک


لحظاتی پیش از آغاز مناظره سندرز و کلینتون با هم دست می‌دهند
لحظاتی پیش از آغاز مناظره سندرز و کلینتون با هم دست می‌دهند

هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دمکرات‌ها، و برنی سندرز، رقیب او در رقابت‌های درون‌حزبی، در آستانه انتخابات مقدماتی نیویورک، در مناظره‌ای، به انتقاد از برنامه‌ها، سیاست‌ها و تصمیمات گذشته یکدیگر پرداخته‌اند.

در مناظره شبکه سی‌ان‌ان در نیویورک، آقای سندرز، سناتور ورمونت، مجددا به رای خانم کلینتون، وزیر خارجه پیشین، برای حمله به عراق تاخته و از سیاست‌های او در دریافت پول از سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران برای کارزار انتخاباتی‌اش، انتقاد کرده‌است.

برنی سندرز می‌پرسد: آیا کلینتون هوش و تجربه لازم را برای ریاست‌جمهوری دارد؟ و می‌افزاید «البته که دارد» اما در تصمیم‌گیری، ضعیف نشان داده است.

هیلاری کلینتون نیز در واکنش، مجددا گفته است حمله و انتقاد از او، عملا به معنی انتقاد و حمله به سیاست‌های باراک اوباما است. به گفته وزیر خارجه پیشین آمریکا، رئیس‌جمهوری فعلی آن کشور نیز از سرمایه‌های چهره‌ها، گروه‌ها و سازوکارهای مالی فرادولتی (سوپر پکس) در کازار انتخاباتی خود استفاده کرده است.

کلینتون در عین حال می‌گوید سیاست‌های سندرز «عمق ندارد» و با انتقاد از مصاحبه اخیر سناتور ورمونت با «نیویورک دیلی‌نیوز» می‌گوید او قادر به تشریح مواضع خود در مورد مواجعه با سیاست‌های بانک‌های بزرگ نیست.

علاوه بر «وال‌استریت»، موضوع کنترل اسلحه در آمریکا نیز بار دیگر در مناظره دو طرف مطرح شده است. خانم کلینتون، بارها از سیاست‌های آقای سندرز در مورد کنترل سلاح در آمریکا انتقاد کرده است. این بار هم گفته او در مورد برخی مخالفت‌هایش برای اعمال کنترل بیشتر بر استفاده از اسلحه، به «انجمن ملی سلاح»، «تعهداتی» داده است. انجمن ملی سلاح، سازمانی در ایالات متحده است که استفاده، مالکیت و آموزش استفاده از سلاح گرم را ترویج می‌کند.

اسرائیل، غزه، فلسطینی‌ها

دو طرف بار دیگر نشان داده‌اند که رویکردهای متفاوتی در زمینه اسرائیل دارند.

برنی سندرز از گفته‌های خود در مورد «نامتناسب» بودن واکنش اسرائیل در سال ۲۰۱۴ به حملات موشکی از سوی غزه، دفاع کرده است. او می‌گوید قصد دارد بگوید، باید با مردم فلسطین با احترام و کرامت برخورد کرد. سندرز می‌گوید حرف‌هایش به معنی مخالفت با اسرائیل نیست و او «صد در صد هوادار اسرائیل» است.

کلینتون در دفاع از اسرائیل پرسیده «چطور می‌توان یک کشور را اداره کرد، وقتی حملات تروریستی و موشکی دائما تو را تهدید می‌کنند. حق داری از خودت دفاع کنی».

سندرز گفته کلینتون قادر نیست به رویکرد او در مورد «نامتناسب» بود حمله اسرائیل پاسخ بگوید؛ «شما فرافکنی می‌کنید».

کلینتون نیز بار دیگر تاکید کرده که سندرز فقط مسائل و مشکلات را مطرح می‌کند، بدون آن‌که برای آن‌ها راه‌حلی هم ارائه دهد.

نظرسنجی‌ها

به گفته رویترز نظرسنجی‌های فعلی نشان می‌دهد که در انتخابات درون‌حزبی نیویورک، هیلاری کلینتون، هنوز به طور مشخصی از برنی سندرز جلوتر است.

نتیجه انتخابات مقدماتی در نیویورک، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ادامه رقابت‌ها میان دمکرات‌ها داشته باشد.

شبکه خبری فاکس می‌گوید در میان جمهوری‌خواهان هم فاصله دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز این حزب، از رقیب اصلی‌اش، تد کروز، بیشتر شده و به ۴۵ به ۲۷ درصد از کل آرا رسیده‌است.

یک نظرسنجی از شکبه سی‌بی‌اس نشان می‌دهد اگر ترامپ به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان تعیین شود، چه هیلاری کلینتون چه برنی سندرز در حزب دمکرات، قادر خواهند بود بر او پیروز شوند. در میان رای‌دهندگان، کلینتون می‌تواند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و سندرز بین ۳۶ تا ۵۳ درصد بر ترامپ برتری یابد.

بر اساس این نظرسنجی، سندرز قادر است از سد تد کروز و جان کیسیک، دو نامزد دیگر جمهوری‌خواه، هم بگذرد اما کلینتون می‌تواند تنها بر تد کروز، غلبه کند و در مقابل کیسیک تا ۴۷ درصد عقب است.

XS
SM
MD
LG