لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

وقوع دومین زلزله قوی در جنوب ژاپن؛ هشدار سونامی داده شد


یک زلزله قوی به قدرت ۷.۱ درجه در مقیاس ریشتر اوایل روز شنبه به وقت محلی، جنوب ژاپن را به لرزه در آورد. ۲۴ ساعت قبل زلزله خفیف‌تری، همین منطقه را به لرزه در آورد و باعث مرگ ۹ نفر شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه تلویزیونی «ان‌اچ‌کی» ژاپن گفته است که تماس‌هایی از سوی ساکنان گرفته شده که گزارش داده‌اند برخی از مردم درون خانه‌ها و ساختمان‌ها گیر کرده‌اند.

این زلزله، منطقه کوماموتو را در ساعت یک و ۲۵ دقیقه بامداد روز شنبه تکان داد و متعاقب آن چندین پس‌لرزه به وقوع پیوست. آژانس زمین شناسی ژاپن بلافاصله هشداری مبنی بر وقوع سونامی به ارتفاع یک متر در طول ساحل غرب منطقه وقوع زلزله در کوماموتو صادر کرد. کمتر از یک ساعت بعد این هشدار پایان یافته اعلام شد.

در پس زمینه گزارش تلویزیون «ان‌اچ‌کی» از شهر آسیب دیده «ماشیکی»، صدای آژیر خودروها شنیده می‌شد. آسفالت خیابان‌ها در نتیجه این زلزله و پس لرزه‌ها ترک برداشته بودند.

مقام‌های انرژی اتمی ژاپن گفته‌اند که در نیروگاه اتمی سندایی وضعیت غیرعادی مشاهده نشده است.

زمین لرزه‌ای که روز پنجشنبه به وقوع پیوست ضعیف‌تر از زلزله روز شنبه و شدت آن نیز ۶.۵ درجه در مقیاس ریشتر بود. این زلزله باعث سقوط برخی ساختمان‌ها، کشته شدن ۹ نفر و مجروح شدن ۸۰۰ نفر دیگر شد.

زلزله روز شنبه ساکنان منطقه را که همچنان در شوک زمین‌لرزه و ۱۰۰ پس‌لرزه روز پنجشنبه بودند تکان داد.

پلیس روز جمعه گفت که نگرانی از پس لرزه‌های روز پنجشنبه باعث شد تا مردم برای پاکسازی خرابی‌ها دست نگهدارند. از آنجایی که زلزله روز شنبه بسیار قوی‌تر بود، از نظر فنی زمین‌لرزه روز پنجشنبه یک پیش زلزله بوده است.

حدود ۴۴ هزار نفر پس از زلزله روز پنجشنبه در چادرها اسکان داده شده‌اند.تلفات این حادثه شامل پنج زن و چهار مرد بوده است. یکی از مردان ۲۰ ساله و بقیه قربانیان از پنجاه تا ۹۰ ساله بوده‌اند. هشت نفر از کشته شدگان اهل ماشیکی بودند.

آمارهای متفاوتی در مورد مجروحان زلزله پنجشنبه منتشر شده است. یوشی‌هیده سوگا، دبیر اول کابینه ژاپن، گفته که در این حادثه ۸۶۰ نفر زخمی شده‌اند که حال ۵۳ نفر از آنها وخیم است. استاندار کوماموتو این رقم را ۷۸۴ نفر اعلام کرده است.

آقای سوگا گفته که ۱۶۰۰ سرباز به کمک زلزله زده‌ها شتافته‌اند و میان آنها پتو و سایر مایحتاج غذایی توزیع کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG