لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

رایان از اوباما خواست دسترسی ایران به دلار را «قطعا» رد کند


پل رایان
پل رایان

رئیس ِ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، از رئیس‌جمهوری آن کشور خواسته است، «به طور مشخص» این احتمال که ایران ممکن است به سیستم مالی یا دلار آمریکا دسترسی پیدا کند را رد کند.

به گزارش وب‌سایت «رئیس مجلس نمایندگان» آمریکا، پل رایان، گفته است باراک اوباما باید «به طور مشخص» به رد هر «راه‌حلی» بپردازد، که این امکان را به ایران می‌دهد تا، مستقیما یا غیرمستقیم، به سیستم مالی ایالات متحده یا واحد پول آن کشور دسترسی پیدا کند.

رئیس ِ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است «به جای آنکه به رژیم [ایران] کمک کنیم ثروتمندتر شود، دولت [آمریکا] باید تهران را در برابر آزمایش‌‌های موشکی، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم، پاسخگو کند».

اتهام‌هایی که پل رایان آن‌ها را در سخنان خود آورده، مواردی هستند که تحریم‌های مربوط به آن، با وجود برچیده شدن تحریم‌های اتمی، در ایالات متحده به قوت خود باقی‌ست.

ایران می‌گوید برنامه‌های موشکی‌اش، دفاعی‌ست. البته مقام‌های ایرانی در موارد مختلف تهدید کرده‌اند که اسرائیل را هدف قرار خواهند داد. تهران در عین حال اتهام‌های مربوط به حمایت دولتی از تروریسم را نیز رد می‌کند.

آقای رایان در بخش دیگری از سخنان خود گفته است از منظر او دولت در واشینگتن «سیگنال‌های متناقضی» در مورد گام‌های بعدی خود فرستاده و «این نگرانی وجود دارد که دست‌کم چهار راه‌حل برای دسترسی تهران به دلار پیش‌بینی شده است».

این نخستین بار نیست که آقای رایان، مخالفت آشکار خود را در مورد دستیابی ایران به سیستم مالی یا دلار آمریکا، بیان می‌کند.

او در ۲۶ فروردین ماه نیز گفته بود که با هرگونه تلاش برای دسترسی تهران به دلار آمریکا مخالف است و نگران دادن امتیاز‌های زیاد به ایران است.

این گفته‌ها در حالی‌ست که به تازگی نگرانی‌هایی در مورد دسترسی به دارایی‌های بلوکه‌شده ایران یا سیستم مالی جهانی، مطرح شده و رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز گفته است قدرت‌های جهانی هنوز به «تعهدات» خود در مورد برجام «عمل نکرده‌اند».

ولی‌الله سیف هشدار داده است «اگر اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانک‌های بین‌المللی شود، توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد».

سام برهانی، وکیل حوزه تحریم در آمریکا، نیز به رادیو فردا گفته است «نوعی سردرگمی و نگرانی در زمینه تحریم‌های آمریکا که همچنان پابرجا باقی مانده، وجود دارد؛ خصوصا در میان شرکت‌های اروپایی سوالات زیادی در این زمینه و تاثیر این تحریم‌ها بر آنها باقی‌ست.»

از سوی دیگر کاخ سفید می‌گوید، ایران در مورد رفع تحریم‌ها و تاثیر آنها بر دسترسی به نظام مالی آمریکا یا استفاده از دلار در مبادلات خارجی خود، اشتباه می‌کند و چنین چیزی در توافق هسته‌ای نیز وجود ندارد.

در میانه فروردین ماه جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود ایران به دلیل اینکه تعهدات هسته‌ای خود را انجام داده، کاملا استحقاق دارد که از مزایای توافق بهره‌مند شود. او افزوده بود دولت باراک اوباما تلاش می‌کند به بانک‌ها این اطمینان را بدهد تا در زمینه‌های مجاز با ایران همکاری کنند.

آقای کری در ۳۰ فرودین ماه در جریان نشستی در واشینگتن گفته است تهران از زمان اجرایی شدن برجام تا کنون، به ۳ میلیارد دلار وجه نقد دسترسی پیدا کرده‌است.

XS
SM
MD
LG