لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

معاون پارلمانی روحانی: از نظر دولت نمایندگان زن مجلس ۱۸ نفر هستند


مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه با اشاره به وضعیت مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان که شورای نگهبان آرا او را باطل اعلام کرده است، اظهار داشت که از نظر دولت حسن روحانی نمایندگان زن مجلس ۱۸ نفر هستند و «منتخب ملت را تنها نمایندگان مردم در مجلس می‌توانند تعیین تکلیف کنند.»

به گزارش ایسنا، مجید انصاری که در مراسمی در اسلامشهر سخنرانی می‌کرد، گفته است: «از نظر دولت و شخص رئیس جمهوری نمایندگان زن مجلس ۱۸ نفر هستند و منتخب ملت را تنها نمایندگان مردم در مجلس می‌توانند تعیین تکلیف کنند.»

مینو خالقی از فهرست امید و مورد حمایت ائتلاف اصلاح‌طلبان توانست در انتخابات مرحله اول مجلس از شهر اصفهان در هفتم اسفندماه با به دست آوردن آرا لازم به عنوان منتخب سوم این شهر به مجلس راه یابد.

این در حالی است که شورای نگهبان پس از انتخابات هفتم اسفند آرا خانم خالقی را باطل کرد. هنوز دلیلی برای باطل شدن آرا مینو خالقی اعلام نشده است، اما گزارش‌های غیر رسمی حاکی از ان است که در سفری به چین وی با مردی دست داده و تصاویری در این زمینه وجود دارد.

با به پایان رسیدن انتخابات مجلس ایران در دو مرحله، اکنون مشخص شده است که ۱۸ زن توانسته‌اند به مجلس راه یابند که نوعی رکورد درتاریخ مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود.

مجید انصاری با اشاره به راهیابی ۱۸ نفر نماینده زن به مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه گفته است: «باید به بانوان نیز تبریک مضاعف گفت که در این دوره رکوردشکنی کردند و ۱۸ نماینده زن را وارد مجلس کردند. البته این عدد کافی نیست و اگر نگوییم نیمی از ترکیب مجلس، حداقل یک سوم از ترکیب مجلس آینده باید مورد هدف‌گذاری زنان قرار بگیرد.»

معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران با اشاره به اینکه از دیدگاه رئیس جمهوری و هیأت دولت نمایندگان زن راه یافته به مجلس ۱۸ نفر هستند، تصریح کرده است: از دید رئیس جمهوری نمایندگان زن مجلس ۱۸ نفر هستند نه ۱۸ منهای یک. ما معتقدیم قانون اساسی در کشور فصل‌الخطاب است و همه جا باید به آن عمل شود. بنابراین، طبق قانون اساسی کاندیدایی که در مرحله تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان مجوز حضور در انتخابات را می‌گیرد و مردم به او رأی می‌دهند می‌تواند وارد مجلس شود.

وی با بیان اینکه از مقطع انتخاب یک کاندیدا توسط مردم رسیدگی به وضعیت او و سوابقش به مجلس شورای اسلامی سپرده شده است، تاکید کرده است: از مقطعی یک کاندیدا توسط مردم انتخاب می‌شود طبق آیین‌نامه داخلی مجلس رسیدگی به اسناد این فرد بعد از انتخاب شدن بر عهده مجلس است که در رویه بررسی اعتبارنامه‌ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مجید انصاری تأکید کرد: منتخب ملت را تنها نمایندگان مردم در مجلس می‌توانند تعیین تکلیف کنند و با بررسی اعتبارنامه او تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

در خصوص وضعیت مینو خالقی، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز چند روز پیش، با استناد به قانون اساسی جمهوری اسلامی گفته بود که «تنها مجلس می‌تواند اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کند و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در آن مداخله کند.»

XS
SM
MD
LG