لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

آمریکا از گسترش دامنه توافق آتش بس به شهر حلب خبر داد


شهر حلب (عکس آرشیو)
شهر حلب (عکس آرشیو)

مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند، مسکو و واشینگتن توانسته‌اند که نیروهای دولتی و مخالفان میانه رو حکومت سوریه را به آتش بس در شهر «حلب» ترغیب کنند. اما گزارش‌ها حاکی است که به رغم این آتش بس، درگیری‌های پراکنده‌ای در این شهر رخ داده است.

به گزارش رویترز ارتش سوریه و مخالفان حکومت ساعت ۱۲ بامداد روز چهارشنبه به وقت دمشق موافقت خود با آتش بس را اعلام کردند.

پیشتر،به دنبال موج تازه درگیری ها نیروهای دولتی و مخالفان بر سر آتش بس در غوطه شرقی در حومه دمشق و لاذقیه موافقت کرده بودند اما توافق آنها شامل حلب نمی شد.

این در حالی است که روز چهارشنبه وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که واشینگتن و مسکو به توافقی بر سر گسترس دامنه آتش بس در سوریه از جمله شهر حلب دست یافته‌اند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته است: به طور کلی می‌توان گفت از زمان آغاز آتش بس از بامداد روز چهارشنبه از میزان خشونت و درگیری‌ها کاسته شده است، اما به رغم این در برخی از نقاط درگیری‌ها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: حیاتی است که روسیه تلاش‌های خود را برای وادار کردن حکومت سوریه به رعایت کامل آتش بس تشدید کند.

مارک تونر اضافه کرده است که آمریکا نیز به سهم خود برای وادار کردن مخالفان به رعایت کامل آتش بس تشدید خواهد کرد.

گزارش‌ها رسانه‌های دولت سوریه و مخالفان حاکی است که در حملات راکتی به قسمت تحت کنترل نیرو‌های دولتی در حلب در روز چهارشنبه سه نفرکشته شده‌اند.

با این حال مارک تونر در بیانیه‌ای گفته است که واشینگتن و مسکو از نزدیک بر آتش بس در حلب نظارت خواهند کرد.

وی در این بیانیه تاکید کرده است: حمله به غیرنظامیان سوری تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست و چنین حملاتی می‌بایست فورا متوقف شوند.

به گزارش رویترز، حلب که زمانی بزرگتری شهر سوریه محسوب می‌شد از دو هفته پیش شاهد تشدید درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و مخالفان بوده است. گفته می شود در این درگیری ها در دو هفته اخیر دست کم ۳۰۰ نفر کشته شده اند.

در موج تازه درگیری ها در حلب بیمارستان ها، مراکزی امدادی و حفاظت شده مورد حمله قرار گرفتند.

درهمین حال، تلویزیون دولتی سوریه چهارشنبه شب اعلام کرد که به آتش بس ۴۸ ساعته در حلب متعهد خواهد بود.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز چهارشنبه خشونت و درگیری‌ها در حلب را مورد بررسی قرار دهد.

XS
SM
MD
LG