لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

اخبار ضدونقیض درباره پیدا شدن قطعات هواپیمای مصری در دریای مدیترانه


منابع وزارت دفاع یونان اعلام کردند اجسام شناوری که تاکنون در دریای مدیترانه هنگام جستجوی قطعات هواپیمای ناپدید شده شرکت هوایی مصر یافته‌اند آبی و سفید نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پیشتر سفیر مصر در فرانسه گفته بود مقام‌های یونانی به همتایش در آتن خبر داده‌اند که قطعات پیدا شده مربوط به هواپیمای مصری و رنگ‌های آن هم سفید و آبی است.

یک سخنگوی نظامی یونان گفته است: «ما چنین قطعاتی را پیدا نکرده‌ایم».

گزارش‌ها حاکی است که هواپیمای ایرباس ای-۳۲۰ در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه با ۶۶ مسافر و خدمه در دریای مدیترانه سقوط کرده است.

وزارت هوانوردی مصر پیشتر در توئیتی اعلام کرده بود که بر اساس نامه وزارت خارجه این کشور، قطعات پیداشده متعلق به پرواز شماره ام‌اس ۸۰۴ شرکت هوایی مصر است.

بر پایه این گزارش، کارشناسان مصری با همکاری متخصصان یونانی همچنان در حال جستجو برای یافتن سایر قطعات هواپیما هستند. خبرگزاری رویترز نیز خبر داده است که تعدادی جلیقه نجات نیز پیدا شده است.

ماموران تحقیق در حال بررسی احتمال وقوع انفجار در این هواپیما هستند. وزیر هوانوردی مصر با تاکید بر زود بودن علل سقوط این هواپیما گفته است که سناریوی احتمال «اقدامی تروریستی» از سناریوی بروز مشکل فنی محتمل‌تر است.

ایرباس شرکت هوایی مصر روز پنجشنبه از فرودگاه شارل دوگل پاریس عازم قاهره بود که در ۲۸۰ کیلومتری سواحل مصر از صفحه رادار ناپدید شد. هیچ‌گونه سیگنال یا علامت اضطراری از این هواپیما دریافت نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سقوط ایرباس ای ۳۲۰ یادآور انفجار هواپیمای روسی است که مهرماه گذشته با ۲۲۴ سرنشین در خاک مصر سقوط کرد. گروه حکومت اسلامی مسوولیت بمبگذاری در این هواپیما را بر عهده گرفت.

پانوس کامنوس، وزیر دفاع یونان، گفته است که این هواپیما دقایقی پس از عبور از حریم هوایی این کشور ناگهان بیش از شش هزار متر پایین رفته و پس از یک چرخش سریع در حریم هوایی مصر در دریای مدیترانه سقوط کرده است.

شریف فتحی، وزیر هوانوردی مصر، روز پنجشنبه اعلام کرد: «هیچ فرضیه‌ای از جمله حمله تروریستی یا اشکال فنی را رد نمی‌کنم».

وی افزود بسیار زود است که بتوان درباره علت سقوط این هواپیما اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مصر و یونان از طریق هوا و دریا جستجو برای یافتن قطعات این هواپیما را از بامداد پنجشنبه آغاز کرده‌اند و قرار است تیم‌های فرانسوی نیز به آنها بپیوندند.

بر پایه این گزارش، ۱۵ فرانسوی، یک شهروند بریتانیا و یک کانادایی در بین سرنشینان پرواز ۳۲۰ بودند. دو عراقی، یک الجزایری، ‌یک بلژیکی، یک پرتغالی، یک تبعه عربستان، یک سودانی، یک شهروند چاد و همچنین یک پسربچه و دو نوزاد نیز در بین سرنشینان بودند.

شمار سرنشینان خارجی این پرواز ۲۶ نفر اعلام شده و ۴۰ نفر دیگر مصری بودند. هفت خدمه پرواز و سه مامور حفاظت نیز جزو سرنشینان پرواز ۳۲۰ خطوط هوایی مصر بودند.

مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه، نیز اعلام کرد برای یافتن علت سقوط ایرباس شرکت هوایی مصر، هیچ فرضیه‌ای را رد نمی‌کند.

به گفته منابع هوایی یونان، در ساعت ۰۰۲۹ گرینویچ این هواپیما از صفحه رادار برج مراقبت آتن ناپدید شده است. رییس هواپیمایی کشوری یونان گفته است که پرواز ۳۲۰ شرکت هوایی مصر از مسیر خود خارج نشده و خلبان به وجود هیچ مشکلی در پرواز اشاره نکرده بود.

گشت ساحلی یونان یا نیروی دریایی این کشور و همچنین کارکنان کشتی‌های حاضر در این مسیر از وقوع انفجار یا دیدن شعله‌های آتش گزارشی به مقامات نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG