لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

هشدار خامنه‌ای به بعضی جریان‌های سیاسی در مورد اعتماد به آمریکا


رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه با تاکید بر این که هر فرد و جریانی در ایران که به آمریکا اعتماد کند «خطای بزرگی مرتکب شده و سیلی خواهد خورد»، بدون ذکر نام، برخی از جریان‌های سیاسی در داخل کشور را متهم کرد که «خطوط خود را با دشمن مشخص نکردند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز جمعه، ۱۴ خرداد، در سال‌مرگ آیت‌الله خمینی در آرامگاه او مرزبندی با آمریکا را مانند مرزهای کشور دانسته و تذکر داد که «نگذارید خطوط فاصل با دشمن کمرنگ بشود».

وی بدون اشاره به جزئیات اضافه کرد که «بعضی از این جریان‌های کشور خطوط خود را با دشمن مشخص نکردند».

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود بارها اعتماد به آمریکا را «خطای بزرگی» خوانده و از جمله گفت که «تجربه‌ مذاکرات هسته‌ای را نباید فراموش کنیم که اگر ما کوتاه هم بیاییم، آمریکا دست از نقش مخرب خود برنمی‌دارد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی آمریکا را «بدعهد و بدحساب» خوانده و گفت که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در توافق اتمی وین عمل کرده، اما طرف مقابل «دبه کرده است».

در سال‌های گذشته برخی از افراد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی از گروه‌های اصلاح‌طلب در ایران با عباراتی چون «عامل آمریکا» نام برده‌اند.

در همین حال رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او پس از توافق اتمی وین بارها در مورد «نفوذ» آمریکا در مراکز تصمیم‌گیری کشور هشدار داده‌اند.

در مقابل حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی مطهری، نماینده مجلس، درباره «تسویه‌حساب سیاسی» و «جناحی کردن» موضوع «نفوذ» آمریکا در ایران هشدار داده‌اند.

واکنش به اسناد منتشره درباره پیام آیت‌الله خمینی به آمریکا

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود همچنین در واکنش به اسناد منتشر شده از سوی بی‌بی‌سی مبنی بر ارسال پیام از طرف آیت‌الله خمینی به آمریکا گفت که مگر آمریکا «از جعل سند ابا دارد».

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی «دشمن‌های کوچک و حقیر» هم دارد، اما «عمده دشمنی‌ها از سوی آمریکا و انگلیس خبیث است».

بی‌بی‌سی در روزهای گذشته در گزارش‌هایی خبر داد که بر اساس سند سری «اسلام در ایران» سازمان سی‌آی‌ای، «روح‌الله خمینی بعد از چند ماه حبس در زندان قصر و حصر در قیطریه تهران در نیمه آبان ۱۳۴۲ بی‌سر و صدا به دولت جان اف کندی پیام می‌دهد تا حملات لفظی‌اش سوء تعبیر نشود زیرا او از منافع آمریکا در ایران حمایت می‌کند».

حمید انصاری، قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی، روز پنج‌شنبه، ۱۳ خردادماه، گفته بود که این گزارش بی‌بی‌سی «وجاهت قانونی و سندیت ندارد».

همکاری با آمریکا در منطقه «ضداستقلال سیاسی است»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دلیل همکاری نکردن ایران با آمریکا در منطقه از جمله در سوریه گفت که «اگر جمهوری اسلامی خام شود و وارد بازی آنها شود یعنی نقشه آنها را کامل کرده، این ضداستقلال سیاسی است».

وی با اشاره تلویحی به نامه‌های رئیس جمهوری آمریکا افزود: «انسان ممکن است دچار وسوسه شود که برویم با یک ابرقدرتی همکاری کنیم در حل مسائل بین‌المللی. باطن قضیه این است که او یک نقشه‌ای دارد و می‌گوید شما بیا در نقشه من بازی کن، نوع بازی را هم او معین می‌کند تا هدفی که نقشه برای آن کشیده شده، محقق شود».

در سال‌های گذشته گزارش‌هایی دربارهٔ نامه‌های رئیس جمهوری آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی و پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای به برخی از این نامه‌ها منتشر شده‌ است.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این بارها اعلام کرده که به درخواست آمریکا برای همکاری در مبارزه با گروه حکومت اسلامی پاسخ منفی داده است.

اینترنت و فضای مجازی: «ابزار تسلط بر فرهنگ یک کشور»

آقای خامنه‌ای در سخنان خود بارها بر «انقلابی» بودن تاکید کرد و گفت که «بر خلاف دوگانه‌هایی که سوغات بیگانه‌ها و حرف دشمنان» است، «انقلابی‌گری به معنای افراطی بودن نیست».

وی «پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب»، «هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها»، «پایبندی به استقلال همه‌‌جانبه کشور»، «عدم تبعیت از دشمن و جهاد کبیر» و «تقوای دینی و سیاسی» را پنج شاخص «انقلابی‌گری» دانست.

آقای خامنه‌ای در ماه‌های گذشته نیز خواستار «انقلابی» ماندن نهادهای جمهوری اسلامی از جمله مجلس خبرگان رهبری شده بود.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که «نظام سلطه روی مهندسی اطلاعات» کار می‌کند، ابزارهای جدید ارتباطی مانند اینترنت و فضای مجازی را «ابزار تسلط بر فرهنگ یک کشور» خواند و گفت که «باید سلطه دشمن از این ابزارها را سلب کرد».

موضوع شبکه‌های مجازی از ماه‌های ابتدایی روی کار آمدن دولت حسن روحانی موضوع بحث بین دولت و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

در حالی که برخی نهادهای زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای خواستار مسدود شدن این شبکه‌ها هستند دولت بر روش‌هایی چون «فیلترینگ هوشمند» برای کنترل این شبکه ها تاکید کرده است.

«تحلیل‌گران روی اقتصاد مقاومتی کشور ما شرط‌بندی می‌کنند»

آقای خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره تلویحی به سخنان رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر فرصت جدید ایران برای پیوستن به اقتصاد جهانی پس از توافق اتمی وین گفت که «نباید در هاضمه اقتصاد جهانی هضم شویم».

رهبر جمهوری اسلامی آمریکا را متهم کرد که قصد «بلعیدن» اقتصاد ایران را دارد و گفت که «ادغام» شدن در اقتصاد جهانی «افتخار نیست».

وی اضافه کرد: «نباید همه چیز را موکول به سرمایه‌گذاری خارجی کنیم. گفته می‌شود فناوری نو می‌آورند؛ موافقیم اگر بیاورند. اگر نیاورند هم این جوانان می‌توانند به فناوری نو دست یابند».

وی مدعی شد که «امروز تحلیل‌گران مسائل حساس اقتصادی و سیاسی دنیا روی اقتصاد مقاومتی کشور ما شرط‌بندی می‌کنند».

رهبر جمهوری اسلامی در بخش پایانی سخنان خود در واکنش به برخی از شعارهای حاضران علیه دولت حسن روحانی گفت که «اتحاد دولت و ملت را به هم نزنید».

آقای خامنه‌ای سال ۹۵ را با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده است، اصطلاحی که برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی و به خصوص در دوران تحریم‌ها استفاده می‌شود.

رهبر ایران روزهای واپسین سال گذشته نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران مبنی بر این که «اگر تمام اطراف کشور ما را هم حصار بکشند» این نهاد در ساخت موشک دچار مشکل نمی‌شود، گفته بود «این یعنی پیشرفت».

در مقابل اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز ۲۲ اسفند ۹۴ بدون اشاره مستقیم به سخنان آقای خامنه‌ای گفته بود: «مگر می‌شود امروز در دنیای کنونی در شرایطی محصور باشیم و از محصور بودن‌مان خوشحال باشیم».

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین خواستار پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی شده و برخی از نزدیکان او از جمله حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، خواستار جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای افزایش رشد اقتصادی کشور شده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در پیام نوروزی خود به ایرانیان گفته بود که ایران پس از توافق اتمی وین فرصت این را یافته است که بار دیگر به اقتصاد جهانی بپیوندد.

XS
SM
MD
LG