لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

حذف نام ائتلاف به رهبری عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودک


عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل به شدت از گزارش سازمان ملل انتقاد کرده بود.
عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل به شدت از گزارش سازمان ملل انتقاد کرده بود.

یک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفته است، به دنبال پیشنهاد ریاض، نام ائتلاف به رهبری عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودک موقتا حذف می شود تا موارد ذکر شده در گزارش اخیر درباره کشتار کودکان یمنی موردب ررسی مجدد قرار گیرد.

هفته گذشته در گزارشی که بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل ارائه کرد، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان مسئول ۶۰ درصد از کودکان کشته و زخمی شده در یمن طی سال گذشته شناخته شده بود. این گزارش تاکید کرده بود که در جریان حملات این ائتلاف ۵۱۰ کودک کشته و ۶۶۷ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرنسه، استفان دوجوریک، سخنگوی بان گی‌مون گفته است: دبیرکل سازمان ملل با پیشنهاد عربستان سعودی برای بررسی مشترک اسناد و مدارک مورد استناد در گزارش در خصوص کشتار کودکان یمن موافقت کرده است.

این سخنگو اضافه کرده است: تا نتیجه این تحقیقات اعلام شود، اسم ائتلاف از پیوست گزارش حذف می شود.

گزارش‌ها حاکی است که عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل روز دوشنبه با استقبال از این تغییر گفته است، حذف نام ائتلاف از فهرست نهایی و بدون قید و شرط است.

این در حالی است که پیشتر عبدالله المعلمی به شدت از این گزارش انتقاد کرده و گفته بود، این گزارش باید تغییر کند تا اتهامی متوجه ائتلاف و به خصوص عربستان نشود.

وی تصریح کرد،‌ این که ائتلاف به رهبری عربستان مسئول ۶۰ درصد کشتار کودکان در یمن بوده، به شدت اغراق‌آمیز است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالله المعلمی روز دوشنبه با جن الیسون، معاون بان گی مون دیدار و در خصوص این فهرست مذاکره کرده بود.

عبدالله المعلمی هشدار داده بود، قرار دادن اسم ائتلاف در فهرست سیاه سازمان ملل به اهداف مذاکرات صلح یمن آسیب وارد کند.

سازمان ملل می گوید، از آغاز درگیری ها در یمن دست کم شش هزار و ۴۰۰ نفر کشته شده اند و ۸۰ درصد جمعیت این کشور نیازمند کمک های بشردوستانه است.

به گزارش رویترز، شبه نظامیان حوثی، نیروهای دولتی وابسته به رییس جمهور عبد ربه منصور هادی و شبه نظامیان طرفدار او پیشتر به دلیل نقض پیوسته حقوق کودکان در درگیری‌های سال‌های اخیر در یمن از سال ها قبل در فهرست سیاه سازمان ملل قرار داشتند.

این گزارش می افزاید، گروه القاعده شبه جزیره عربستان نیز در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارد.

XS
SM
MD
LG