لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

پلیس فدرال آمریکا علیه هیلاری کلینتون اعلام جرم نمی‌کند


هر چند توصیه‌های رییس اف‌بی‌آی به تهدید قضایی علیه خانم کلینتون پایان خواهد داد ولی بعید است حساسیت رای‌دهندگان را از بین ببرد.
هر چند توصیه‌های رییس اف‌بی‌آی به تهدید قضایی علیه خانم کلینتون پایان خواهد داد ولی بعید است حساسیت رای‌دهندگان را از بین ببرد.

جیمز کومی، رییس پلیس فدرال آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه گفت اف‌بی‌آی در مورد استفاده هیلاری کلینتون از‌ ای‌میل شخصی برای مسئولیت دولتی خود اعلام جرم علیه او را توصیه نمی‌کند.

با این تصمیم، یک تهدید قضایی مهم علیه نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری حل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم رییس اف‌بی‌آی به احتمال قوی به بخش حقوقی این ماجرا و احتمال اعلام جرم علیه خانم کلینتون پایان خواهد داد.

لرتا لینچ دادستان عالی آمریکا هفته پیش گفته بود که توصیه‌های رییس اف‌بی‌آی و دادستانی را خواهد پذیرفت.

جیمز کومی در سخنان خود گفت: «این پرونده هیچ اعلام جرمی اقتضا نمی‌کند».

او این نتیجه‌گیری را پس از ارائه یک بررسی انتقادی تند از اقدامات خانم کلینتون اعلام کرد.

به گفته او، پلیس فدرال متوجه شده است ۱۱۰‌ ای‌میلی که از طریق سرورهای شخصی خانم کلینتون ارسال و یا دریافت شده‌اند حاوی اطلاعات محرمانه بوده است.

آقای کومی افزود خانم کلینتون و مشاورانش «به شدت بی‌احتیاط» بوده‌اند و احتمال دارد دشمنان آمریکا به حساب‌ ای‌میل شخصی او دسترسی پیدا کرده باشند.

با وجود این، او اضافه کرد که پس از بررسی شرایط و موقعیت‌های مشابه اف‌بی‌آی معتقد است «که هیچ دادستان معقولی در مورد این پرونده اعلام جرم نخواهد کرد».

سه روز قبل از اعلام این تصمیم و در آخرین مراحل تحقیقاتی که حدود یکسال طول کشید اف‌بی‌آی چندین ساعت با خانم کلینتون مصاحبه کرد.

هر چند توصیه‌های رییس پلیس فدرال به تهدید قضایی علیه این نامزد انتخاباتی پایان خواهد داد ولی بعید است نگرانی و حساسیت رای‌دهندگان را از بین ببرد. و مسلما بعید است ادامه حملات دونالد ترامپ نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری که خواستار اعلام جرم علیه هیلاری کلینتون شده است را متوقف کند.

از زمانی که خبرگزاری آسوشیتدپرس موضوع استفاده خانم کلینتون از‌ ای‌میل خصوصی را در مارس ۲۰۱۵ برملا کرد این موضوع به کارزار انتخاباتی او لطمه زده است.

او بار‌ها ادعا کرده بود که هیچ یک از‌ ای‌میل‌هایی که از طریق شبکه‌ ای‌میل خصوصی خود ارسال و یا دریافت کرده بود حاوی اطلاعات محرمانه نبوده‌اند. اما وزارت دادگستری در تابستان سال گذشته به توصیه اداره بازرسی دولتی آمریکا تحقیقات در این زمینه را شروع کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید مسئولان کارزار انتخاباتی خانم کلینتون گفتند که روز سه‌شنبه ماموران اف‌بی‌آی در دفتر مرکزی این نهاد سه ساعت و نیم با خانم کلینتون مصاحبه کردند.

ماموران اف‌بی‌آی قبلا نیز با مشاوران خانم کلینتون از جمله چریل میلز رییس دفتر وزارت خارجه و هما عابدین یکی از مشاوران قدیمی خانم کلینتون که اکنون معاون رییس کارزار انتخاباتی اوست مصاحبه کرده بودند.

همزمان خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که دونالد ترامپ به شدت به تصمیم مدیر اف‌بی‌آی حمله کرده و گفته است: «سیستم فاسد است».

آقای ترامپ در پیامی روی شبکه توئیتر نوشت: «بسیار بسیار ناعادلانه! طبق معمول قضاوتی نادرست. رییس اف‌بی‌آی گفت هیلاری کلینتون امنیت ملی ما را به خطر انداخته است ولی اعلام جرمی در کار نیست. عجبا!»

XS
SM
MD
LG