لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

آلمان به دولت ترکیه: زمان وضعیت فوق‌العاده را محدود کنید


وزیر خارجه آلمان (نفر دوم از چپ) در کنار صدراعظم، وزیر دفاع و وزیر اقتصاد آن کشور
وزیر خارجه آلمان (نفر دوم از چپ) در کنار صدراعظم، وزیر دفاع و وزیر اقتصاد آن کشور

فرانک-والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، در پی اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه به مدت سه ماه، از آنکارا خواست تا ضمن محدود کردن زمان وضعیت فوق العاده، در سریع‌ترین حالت ممکن نیز به آن خاتمه دهد.

آقای اشتاین‌مایر روز چهارشنبه ۳۰ تیر ماه در بیانیه‌ای از آنکارا خواسته در واکنش به کودتای نافرجام آن کشور، به «حکومت قانون» و «بروز واکنش متناسب»، پایبند بماند.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه آلمان می‌گوید: «اعلام وضعیت فوق العاده [در ترکیه] بار دیگر به وضوح نشان‌دهنده تاثیر عمیقی‌ست، که کودتای نافرجام، بر فضای سیاسی و جامعه ترکیه دارد».

او تاکید کرده که دولت آلمان خواستار خویشتن‌داری دولت ترکیه در واکنش به کودتای نافرجام است.

در جمعه و شنبه گذشته، گروهی از نظامیان دست به کودتایی زدند که ناکام ماند و در پی آن دولت ترکیه دست به بازداشت، تصفیه و اخراج‌های گسترده‌ای در ارتش، دادگستری، پلیس و اداره‌های دولتی زد. آنکارا در عین حال سفر استادان دانشگاه را به خارج از کشور ممنوع و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز برای برای مدت سه ماه وضعیت اضطراری اعلام کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه

کمیسر عالی حقوق بشر در مورد برکناری‌ها و بازداشت‌های گسترده در ترکیه ابراز نگرانی کرده‌است و هم‌پیمانان غربی آنکارا موکدا از دولت ترکیه خواسته‌اند در واکنش‌های خود، به حکومت قانون و اصول دمکراسی پایبند بماند.

وزارت خارجه آلمان در واکنش به وضعیت فوق العاده خواسته‌است تا این وضعیت به کوتاه‌ترین زمان ممکن محدود شود و پایان آن بیش از حد به تاخیر نیافتد.

خبرگزاری آلمان از معاون نخست‌وزیر ترکیه، نقل کرده است که وضعیت اضطراری بر «آزادی‌های اولیه، از جلمه آزادی جابه‌جایی، تجمع و مطبوعات، تاثیری نخواهد گذاشت».

نخست‌وزیر ترکیه نیز در توئیتر خود تاکید کرده است که این وضعیت تنها برای بازگرداندن فوری «عملکرد به مکانیزم‌های دولتی‌ست».

اما این گفته‌ها از نگرانی‌های نکاسته؛ در آلمان ابراز آنها نیز تنها محدود به وزارت خارجه آن کشور نمانده‌است. به گزارش خبرگزاری فرانسه استفان سیبرت، سخنگوی دولت آلمان، گفته است «ما تقریبا هر روز شاهد وقایعی هستیم که بر حکومت قانون تاثیرگذار است و با اصول واکنش متناسب در تناقض».

سخنگوی دولت آلمان از این رخدادها «عمیقا» ابراز نگرانی کرده‌است.

بزرگ‌ترین گروه شهروندان ترکیه و ترک‌تبار ساکن خارج از کشور، در آلمان زندگی می‌کنند و شمار آنها در حدود ۳ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. روابط بسیار گسترده‌ای نیز در زمینه‌های اقتصادی، مالی و همکاری فنی و دفاعی میان دو کشور وجود دارد.

XS
SM
MD
LG