لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

مردم تبریز و ارومیه به انتشار مطلبی «علیه آذری‌ها» در یک نشریه اعتراض کردند


عکس مربوط به یکی از اعتراض‌های گذشته در شهر تبریز است.
عکس مربوط به یکی از اعتراض‌های گذشته در شهر تبریز است.

همزمان با اعتراض‌ها در تبریز و ارومیه به انتشار مطلبی در روزنامه «طرح نو»، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، از ارجاع پرونده این نشریه استانی به دادگاه خبر داد.

بر اساس این گزارش، هیأت نظارت بر مطبوعات در جلسه روز دوشنبه خود بخش‌هایی از مطلب «هفت‌خوان رستم» را که در شماره ۳۰ تیرماه نشریه «طرح نو» منتشر شده بود، مصداق بند ۴ ماده ۶ تشخیص داده و مقرر کرده است که ضمن تذکر کتبی به این نشریه، پرونده آن را به دادگاه ارجاع کند.

در بند ۴ ماده ۶ قانون مطبوعات آمده که ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه، به ویژه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی ممنوع است.

روزنامه «طرح نو» مطلبی با عنوان «هفت‌خوان رستم» منتشر کرده بود که شهروندان آذری‌زبان در ایران آن را «توهین‌آمیز» دانستند و نسبت به آن اعتراض کردند.

گفت‌وگوی جمشید زند با محمد احدی خبرنگار «اویان نیوز» درباره اعتراض‌های تبریز
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:37 0:00
لینک مستقیم

در این مطلب،‌ سخنانی به نقل از «رستم» شخصیت اصلی شاهنامه نوشته شده که در آن از عبارت «ترک بدنژاد» استفاده شده است.

معترضان می‌گویند این مطلب با «توهین‌های قومیتی» همراه بوده است.

مردم تبریز و ارومیه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، چهارم و پنجم مرداد، علیه این نشریه تظاهرات کردند که به گزارش برخی وب‌سایت‌های محلی، تعدادی از معترضان در جریان آن بازداشت شدند.

به گزارش وب‌سایت محلی «اویان نیوز»، صدها تن از شهروندان تبریز روز سه‌شنبه حدود ساعت ۸ شب به وقت محلی تجمعی برگزار کردند که این تجمع پس از چند دقیقه با حضور مأموران امنیتی به پایان رسید.

یک روز پیش از آن نیز تعدادی از شهروندان ارومیه به آنچه که «توهین‌های روزنامه طرح نو» خواندند اعتراض کردند.

بر اساس این گزارش، شاهدان عینی از درگیری مأموران امنیتی با تجمع‌کنندگان و بازداشت تعدادی از شهروندان معترض در تبریز و ارومیه خبر دادند.

اعتراض‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در رابطه با مسائل قومی و نژادی، پیشتر هم سابقه داشته است.

یکی از جنجالی‌ترین موارد که واکنش برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را نیز در پی داشت، مربوط به پخش قسمتی از برنامه تلویزیونی «فیتیله» بود.

در پی پخش این برنامه در آبان پارسال، شماری از شهروندان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی این برنامه را «توهین آمیز» دانستند و با برگزاری تجمعات اعتراضی، خواستار برخورد با خاطیان شدند.

در این قسمت از برنامه تلویزیونی ویژه کودکان، که هدف آن «آموزش و لزوم مسواک زدن» عنوان شده بود، یکی از بازیگران از فرچه توالت به جای مسواک استفاده می‌کند.

بازیگران، پدر و پسری بودند که به زبان ترکی و فارسی حرف می‌زدند.

واکنش‌ها به این بخش از برنامه «فیتیله‌»، علاوه بر شبکه‌های اجتماعی و گروهی از شهروندان، به برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز کشیده شد.

روابط عمومی رادیو تلویزیون ایران در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام توقف پخش «فیتیله» گفته بود که محمدرضا جعفری‌جلوه، مدیر شبکه دو تلویزیون ایران، در نامه‌های جداگانه‌ای، مدیر گروه کودک و نوجوان و مدیر پخش این شبکه را توبیخ و جانشین مدیر پخش و مسئول نظارت نهایی برنامه‌های شبکه را توبیخ و از مسئولیت خود برکنار کرده است.

XS
SM
MD
LG