لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

روحانی: در دوره تحریم‌ها دستمان به‌سوی دیگران دراز بود


حسن روحانی رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی می‌گوید در دوران تحریم دست ایران به سوی دیگران دراز بود و این تحریم‌ها برای کشور عزت نیاورد.

رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه یازدهم مرداد، با تاکید بر اینکه توافق اتمی وین برای ایران «عزت آورد» گفت که در دوران تحریم‌ها «همواره دستمان به سوی دیگران دراز بود و تحریم برای ما عزت نداشت».

حسن روحانی همچنین « انقلابی» بودن را به معنای «داشتن ملتی آزاد همراه با آزادی اندیشه، بیان و نقد و انتقاد» و «متکی بودن به رای مردم» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای روحانی در همایش پنجاهمین سالروز تاسیس شرکت ملی گاز ایران گفت: «در معامله با کشورها و طرف‌های مختلف اینکه ما در وضعیت فشار و نیاز باشیم و یا در موضع قدرت، اقدام به معامله کنیم، در نحوه برخورد طرف مقابله با ما تاثیرگذار خواهد بود».

وی اضافه کرد: «در فضای تحریم همواره دستمان به سوی دیگران دراز بود و تحریم برای ما عزت نداشت اما اولین چیزی که برجام برای ما آورد عزت بود».

آقای روحانی تاکید کرد که ایران پس از توافق اتمی وین آزاد است که به جای «دو کشور» دهها کشور را برای معامله انتخاب کند.

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا بپیوندید

حسن روحانی گفت:‌ «اینکه یک قدرت به ما بگوید شما حق فروش یک میلیون و ۱۰ بشکه نفت ندارید و فقط اجازه فروش یک میلیون بشکه نفت دارید بر خلاف عزت و زورگویی علیه ملت است و برجام به معنای برداشتن زور و تحریم، و آزاد کردن اراده یک ملت بود».

مقام‌های دولت حسن روحانی درسال‌های گذشته بارها از تاثیرات «مخرب» تحریم‌های غرب بر اقتصاد و صنعت ایران سخن گفته‌اند.

با این حال تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از جمله کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، از تحریم‌های غرب علیه ایران با عنوان «نعمت» یاد کرده و از قراردادهای ایران با کشورهای خارجی پس از توافق اتمی وین انتقاد کرده‌اند.

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز روز ۱۷ فروردین در اولین جلسه شورای عالی فرماندهان سپاه در سال ۹۵ تاکید کرده بود که توافق اتمی وین «هرگز یک سند افتخار» نیست و مردم «با اکراه» آن را پذیرفتند.

آیت‌الله خامنه ای نیز بارها تاکید کرده که نتیجه رفت‌وآمد دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی و مذاکرات آنان با ایران پس از توافق اتمی وین «تاکنون محسوس نبوده است».

وزارت خارجه ایران روز شنبه، ۲۶ تیر، در گزارش خود به مجلس از اجرای توافق اتمی وین اعلام کرده بود که «برخی دلالان که از شرایط تحریم سود کلانی عایدشان» شده است، «از هر فرصتی جهت تخریب و نابودسازی شرایط پسابرجام، با استفاده و حتی دامن زدن به فضاسازی‌های سیاسی داخلی» استفاده می‌کنند.

درهمین حال اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرده که گروهی در ایران به دنبال «نقض» توافق اتمی وین هستند.

«انقلابی» بودن یعنی «متکی به رای مردم» بودن

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود« انقلابی» بودن را به معنای «داشتن ملتی آزاد همراه با آزادی اندیشه، بیان و نقد و انتقاد» دانست و افزود که انقلاب یعنی «مستقل بودن یعنی متکی به رای مردم باشیم و این که فقط سرمان را دربرابر مردم خودمان فرود آوریم».

وی با بیان اینکه امروز «آزادی بیان را در فضای حقیقی و مجازی به خوبی مشاهده می‌کنیم»، افزود: «اینکه دولت اصرار داشت شبکه‌های اجتماعی باز بماند و فشارهای بسیاری را در این راستا تحمل کرد، به همین خاطر بود».

رئیس جمهوری ایران اضافه کرد: «دولت پهنای باند مناسب در اختیار ملت ایران قرار داد، تا مردم بتوانند مطلع باشند و نظراتشان را بیان کنند از تصمیمات نقد کنند و اراده‌شان در کشور حاکم شود».

سخنان آقای روحانی در حالی بیان می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،درسا‌ل‌های گذشته بارها بر ایستادگی بر« تفکر انقلابی» تأکید کرده است.

از جمله وی شامگاه شنبه، ۲۹ خرداد، در دیدار با شماری از استادان دانشگاه‌ها با تأکید بر«انقلابی»ماندن فضای دانشگاه‌ها هشدار داده بود که به هیچ وجه نباید در دانشگاه‌ها به از «گرایش‌های مخالف انقلاب» حمایت شود.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در ماه‌های گذشته تاکید کرده که همه نهادهای جمهوری اسلامی از جمله مجلس خبرگان رهبری و حوزه‌های علمیه باید« انقلابی» باقی بمانند.

فعالیت شبکه‌های اجتماعی، برگزاری کنسرت‌ها و دیگر برنامه‌های فرهنگی و همچنین برخی از اقدامات دولت در سیاست خارجی و داخلی از جمله موضوعات مورد اختلاف دولت حسن روحانی و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است.

تاکید بر اهمیت میدان‌های مشترک

رئیس جمهوری ایران همچنین اعلام کرد که دولت صادرات روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی برای کشورهای همسایه از طریق ال ان جی را در دستور کار دارد.

وی تاکید کرد که منابع مشترک نفت و گاز «اهمیت بالایی» در زمینه بهره‌برداری دارد.

عزیزالله رمضانی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز، پیش از این خبر داده بود که تا سال ۱۴۰۰، صادرات سالانه حداقل ۶۸ میلیارد متر مکعب گاز برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس گزارش اوپک، ایران در سال گذشته ۸٫۴ میلیارد متر مکعب صادرات و ۹ میلیارد متر مکعب واردات گاز داشته است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، ایران هم‌اکنون روزانه ۷۳۵ میلیون متر مکعب تولید گاز خام دارد که تقریباً ۳۵ میلیون متر مکعب آن در مشعل‌ها سوزانده می‌شود و حدود ۹۰ میلیون متر مکعب نیز به چاه‌های نفتی برای حفظ تولید نفت تزریق می‌شود.

ایران ۲۷ میدان مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه دارد که تقریبا همه آنها با کشورهای عربی مشترک است.

گفته می‌شود که ۳۰ درصد از ذخایر گاز و ۲۰ درصد از ذخایر نفت ایران در میادین مشترک است. در این میان، بر اساس آمارهایی که مقامات ایران می‌دهند، کشورهای عربی ۷ تا ۸ برابر ایران از میادین مشترک تولید نفت و گاز می‌کند.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران، طی کنفرانسی در روز یکشنبه، ۲۰ تیرماه، اعلام کرده بود که اولویت در واگذاری میدان‌های نفتی در قالب مدل جدید، «با میدان‌های مشترک و افزایش ضریب بازیافت میدان‌های نفتی» است.

XS
SM
MD
LG