لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

وزارت اطلاعات : ۱۰۲ نفر از گروه «توحید و جهاد» مورد پیگرد قرار گرفتند


وزارت اطلاعات ایران، روز چهارشنبه ۱۳ مردادماه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از سال ۱۳۷۸ تاکنون ۱۰۲ عضو گروه « توحید و جهاد»را «مورد پیگرد اطلاعاتی، عملیاتی و قضایی» قرار گرفته اند که شماری ازآنها به اعدام و حبس محکوم شده اند.

بیانیه وزارت اطلاعات یک روز پس ازاعدام شماری از زندانیان اهل سنت و متهمان به عضویت در این گروه منتشر شده است. روز سه شنبه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که شماری اعضای این گروه به اتهام‌های تروریستی اعدام شده‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری از اعدام بین هفت تا ۱۰ نفر از زندانیان سیاسی کردستان خبر داده اند این در حالی است برخی از وب سایت‌ها خبری حقوق بشری می گویند، گارد ویژه زندان رجایی شهرشامگاه دوشنبه «۳۶ تن از زندانیان سنی مذهب محکوم‌ به اعدام را به مکانی نامعلوم منتقل کرده بود».

به گزارش ایسنا وزارت اطلاعات ایران می گوید، گروه « توحید و جهاد» به «تأسی از تفکر تکفیری – وهابی به بسته‌تر کردن دایره مسلمانی اقدام و به تکفیر شهروندان کردستان پرداخته به طوری که در اقدامات عملیاتی خود برخی از علما و ماموستاهای و همشهریان» را کشته است.

در این بیانیه وزارت اطلاعات تصریح شده است:تعداد ۱۰۲ نفر از عناصر و هواداران گروهک تروریستی تکفیری توحید و جهاد شناسایی و مورد پیگرد اطلاعاتی و عملیاتی و قضایی قرار گرفتند که از این افراد تعدادی در درگیری مسلحانه با نیروهای انتظامی و امنیتی کشته شدند و تعدادی دستگیر که برخی از آنها محکوم به اعدام و تعدادی نیز به حبس محکوم شدند.

وزارت اطلاعات ایران همچنین گفته است: در نتیجه فعالیت‌های این گروه در نهایت منجر به کشته شدن۲۰ نفر و مجروحیت ۴۰ تن دیگر شده که می توان به ترور چهرهایی مانند محمد شیخ الاسلام نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری وبرهان عالی از روحانیون متنفذ اهل سنت اشاره کرد.

روز گذشته سازمان حقوق بشر ایران در اسلو، پایتخت نروژ، در پاسخ به رادیو فردا گزارش‌ها درباره اعدام شهرام احمدی، خالد ملکی، مختار رحیمی، بهمن رحیمی، کاوه ویسی،‌ آرش شریفی و کاوه شریفی را تایید کرد.

این در حالی است که شماری از زندانیانی که گفته می شود روز سه شنبه اعدام شده اند،اتهام‌ها علیه خود را پیشتر رد کرده و گفته بودند که در دوران بازجویی تحت شکنجه قرار گرفته اند.

کاوه شریفی که از جمله افراد متهم به ترور برهان عالی امام جمعه مسجد قبای سنندج بود، در ویدئویی که پیش از این از او منتشر شده، این اتهام را رد کرده بود.

اتهام برخی از این زندانیان از جمله کاوه ویسی که از روحانیون اهل سنت بوده است نیز «ارتباط با گروه‌های سلفی» اعلام شده بود.

تعدادی از این زندانیان از جمله شهرام احمدی پیش از این اعلام کرده بودند که در زمان بازجویی بارها شکنجه شده‌اند.

XS
SM
MD
LG