لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

یک چهره اصلاح‌طلب: به روحانی گفته شده مستقل از اصلاح‌طلبان رأیی ندارد


با وجود اعلام حمایت برخی از اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات آینده، یک عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان خبر داد که «یکی از بزرگان جریان اصلاحات» در جلسه‌ای در منزل آقای روحانی به او هشدار داده که دارای سازمان رأی مستقل «نیست» و نمی‌تواند بدون آرای اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهور شود.

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، در گفت‌وگویی که در شماره شنبه ۳۰ مرداد روزنامه آرمان منتشر شده، گفته است که برخی از حامیان آقای روحانی تلاش می‌کنند، به او القا کنند که «دارای سازمان رأی مستقلی جدا از اصلاح‌طلبان است».

به گفته آقای ناصری، «یکی از بزرگان جریان اصلاحات» در جلسه‌ای در منزل آقای روحانی به او هشدار داده که دارای سازمان رأی مستقل «نیست» و «نباید با طناب پوسیده برخی افراد به چاه برود».

این چهره اصلاح‌طلب تأکید کرده که اگر کسی «دچار توهم شده» و احساس می‌کند آقای روحانی جدا از آرای اصلاح‌طلبان می‌تواند رئیس‌جمهور شود، «سخت در اشتباه است و این اشتباه ممکن است به قیمت بسیار گزافی تمام شود».

آقای ناصری به نام شخصی که به گفته او در منزل حسن روحانی با او دیدار کرده، اشاره‌ای نکرده، اما اشاره او می تواند به محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران باشد که پیش از این اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اعلام کرده‌اند که این شورا با محوریت او فعالیت می‌کند.

گفته‌های آقای ناصری درحالی بیان شده که علی صوفی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، روز ۲۸ مرداد به خبرگزاری ایلنا گفته بود که درباره حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی در سال ۹۶ «هیچ تردیدی وجود ندارد».

پیش از این هم محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت در ۳۰ تیر امسال اعلام کرده بود که «گزینه اول و آخر اصلاح‌طلبان» آقای روحانی است و اگر او کاندیدا باشد، «هیچ فرد دیگری از جریان اصلاحات نامزد نخواهد شد».

در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از جمله محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران، از حسن روحانی حمایت کردند.

با این حال آقای ناصری بدون اشاره به جزئیات گفته است که جريان اصلاحات به جز آقای روحانی، گزينه ديگری را نيز برای انتخابات رياست‌جمهوری سال ۹۶ در نظر گرفته و «اصلاح‌طلبان با رصد شرايط كشور برای هر اتفاق احتمالي برنامه خواهند داشت و با دست پر در انتخابات حاضر خواهند شد».

او اعلام کرده که برخی از اصلاح‌طلبان در استان‌های ایران از انتخاب برخی مديران استانی و عملکرد دولت «رضايت ندارند».

در همین حال علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران و از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت که افراد دیگری به جز حسن روحانی «ظرفیت لازم را برای جلب اجماع اصلاح‌طلبان دارند» اما «این بحث اما فرعی است و ما به صورت جدی به آن فکر نمی‌کنیم».

او روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، اعلام کرد که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده «به صورت عقلانی» از حسن روحانی حمایت می‌کنند.

آقای شکوری راد اضافه کرد:«اصلاح‌طلبان مثل هر نیروی سیاسی دیگر به ازای کمکی که می‌کنند حرف خودش را می‌زنند، روحانی هم حرف اصلاح‌طلبان را باید بشنود و ترتیب اثر دهد. اما بدین معنا نیست که شروطی داریم و اگر روحانی نپذیرفت دیگر از او حمایت نمی‌کنیم».

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و همچنین انتخابات میان دوره‌ای مجلس، ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگزار می‌شود، و نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نیز از ۲۲ فروردین ۹۶ آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG