لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

شورشیان سوری «از خاک ترکیه» آماده حمله به شهری در شمال سوریه می‌شوند


پرچم داعش در پاسگاه مرزبانی جرابلس
پرچم داعش در پاسگاه مرزبانی جرابلس

خبرگزاری رویترز به نقل از گروهی از شورشیان سوری می‌گوید آنها آماده حمله به شهری در تصرف «حکومت اسلامی» از داخل خاک ترکیه می‌شوند؛ در مناطق شمالی سوریه، که شورشیان عمدتا کُرد در حال پیشروی در آن هستند.

رویترز به نقل از یکی از منابع شورشی می‌گوید «گروه‌ها در مناطقی نزدیک مرز جمع شده‌اند».

این‌طور که در این گزارش آماده است این گروه از جنگجویان قصد حمله به شهر «جرابلس» را دارند؛ جرابلس در نزدیکی مرز ترکیه در میانه راه کوبانی به منبج است. کوبانی و منبج، در کنترل کاملا یا عمدتا در کنترل گروه‌های شورشی عمدتا کُرد هستند که از حمایت ایالات متحده برخوردارند.

یکی دیگر از منابع شورشی به رویترز گفته است آنها در شهر قرقمیش جمع شده‌اند. قرقمیش در ترکیه، در جوار مرز سوریه و درست‌ در مقابل شهر سوری جرابلس است.

همزمان با این تحولات، «ای‌آر‌ای‌نیوز-نبض شمال»، یک وب‌سایت خبری که بر وقایع مناطق کردنشین سوریه متمرکز است، می‌گوید گروهی به نام «شورای نظامی جرابلس»، بیانیه‌ای صادر کرده و «به ترکیه در مورد اقدامات خشونت‌بار آن کشور از زمان آغاز عملیات برای آزادسازی منبج (توسط شورشیان عمدتا کرد) و حمله احتمالی به جرابلس، هشدار داده‌است».

رویترز می‌گوید گروه‌های اصلی که در منطقه مرزی جمع شده‌اند عبارت هستند از فیلق‌الشام، گردان «سلطان مراد»، احرار ‌الشام و گروه جبهه‌الشامیه.

فیلق‌الشام گروهی اسلام‌گرا است که عمدتا در استان ادلب فعالیت دارد. گردان سلطان مراد از گروه‌های ترکمن است که در حلب فعالیت و به «ارتش آزاد سوریه» وابستگی دارد. احرار الشام، از گروه‌های سلفی و جبهه‌الشامیه، ائتلافی از شورشیان مختلف است.

یکی از شورشیان گفته احتمال حمله به شهر مرزی در روزهای پیش‌رو انجام شود.

اگر جرابلس به تصرف این دسته از شوریان درآید، می‌تواند مانعی بر سر راه پیش‌روی گروه «نیروهای دمکراتیک سوریه» شود؛ گروهی عمدتا متشکل از کردهای آن کشور که طی ماه‌های گذشته موفق شده عملیات موفقی را علیه «داعش» انجام دهد.

وقایع اخیر در حالی‌ست که جنگنده‌های ارتش سوریه نیز، برای نخستین بار طی پنج سال گذشته، مواضع نیروهای کرد در شهر حسکه، در شمال شرقی آن کشور را بمباران کردند. این بمباران، خود در ادامه درگیری‌های تازه بین نیروهای مسلح کُرد و ارتش سوریه در منطقه حسکه صورت گرفته است.

یگان‌های مدافع خلق، که هسته اصلی نیروهای مسلح کرد در شمال را تشکیل می‌دهند از منظر ترکیه با «حزب کارگران کردستان» (پ‌کاکا) همکاری می‌کنند. آنکارا، پ‌کاکا را یک گروه ترویستی می‌داند؛ ایران و آمریکا نیز همینطور. اما ایالات متحده از ائتلاف شبه‌نظامیان کُرد سوریه با برخی از گروه‌های عرب حمایت می‌کند. پیش‌تر در مواردی که ترکیه اقدام به گلوله‌باران مواضع شبه‌نظامیان کُرد کرده بود، وزارت خارجه ایالات متحده خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و توقف حملات شده بود.

XS
SM
MD
LG