لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

آمریکا به روسیه درباره تأخیر در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به حلب هشدار داد


جان کری در تماس تلفنی روز جمعه با سرگئی لاوروف تأکید کرده که تأخیر در ارسال کمک‌ها به حلب، غیرقابل پذیرش است.
جان کری در تماس تلفنی روز جمعه با سرگئی لاوروف تأکید کرده که تأخیر در ارسال کمک‌ها به حلب، غیرقابل پذیرش است.

ایالات متحده روز جمعه به روسیه هشدار داد همکاری بالقوه نظامی در سوریه که در چارچوب توافق آتش‌بس پیش‌بینی شده، تنها در گرو آغاز ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به حلب و دیگر مناطق تحت محاصره است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۲۶ شهریور در تماس تلفنی با همتای روس خود سرگئی لاوروف تأکید کرد که تأخیر مکرر در ارسال کمک‌ها به حلب، غیرقابل پذیرش است و مسکو باید دولت بشار اسد را تحت فشار بگذارد که امکان ارسال کمک‌ها را فراهم کند.

آقای کری گفته است آمریکا انتظار دارد مسکو از نفوذ خود بر رژیم سوریه استفاده کند تا اجازه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به حلب و دیگر مناطق مورد نیاز فراهم شود.

اظهارات آقای کری در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف در بیانیه‌ای که توسط جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده، مورد اشاره قرار گرفته است.

بر اساس این بیانیه، وزیر خارجه آمریکا همچنین برای همتای روس خود روشن کرده که تا زمان برقراری دسترسی‌ به کمک‌های انسان‌دوستانه مطابق آنچه بر سر آن تفاهم شده است، آمریکا به تأسیس مرکز اجرایی مشترک با روسیه مبادرت نخواهد کرد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود آورده است توافقی که هفته گذشته پس از گفت‌وگوهای وزیران خارجه آمریکا و روسیه به دست آمد، کمک‌های انسان‌دوستانه پایدار و کاهش خشونت‌ها را به عنوان پیش‌نیاز همکاری نظامی علیه گروه حکومت اسلامی و گروه‌های مرتبط با القاعده تعیین کرده است.

در این چارچوب، همچنین تمهیدات دقیقی برای سازوکار کاهش خشونت‌ها در حلب و گشایش شریان‌هایی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه اندیشیده شده است.

آسوشیتدپرس یادآور شده جزئیات این توافق رسانه‌ای نشده اما مقام‌های رسمی که آشنا به جزئیات آن هستند در گفت‌وگو با این خبرگزاری تأکید کرده‌اند که این توافق دربرگیرنده الزاماتی بسیار فنی‌ برای دولت سوریه و نیروهای مخالف آن است.

از جمله این الزامات، محاسباتی دقیق در زمینه میزانی است که دو طرف برای باز شدن شریانی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه باید از مواضع‌شان عقب‌نشینی کنند، و مکان‌هایی است که باید تجهیزات خود را در آن مستقر کنند. تمرکز اصلی این توافق بر حصول اطمینان از دسترسی سریع، امن، و بدون مانع مردم مناطق تحت محاصره به کمک‌های انسان‌دوستانه است.

آن طور که رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند روایت وزارت خارجه این کشور از گفت‌وگوی تلفنی جان کری و سرگئی لاوروف، بر تمرکز دو طرف به اجرایی کردن توافق تأکید دارد.

وزارت خارجه روسیه گفته است آقای لاوروف در این گفت‌وگو «بار دیگر» خواستار آن شده که آمریکا جزئیات این توافق را رسانه‌ای کند و شورای امنیت سازمان ملل نیز از آن حمایت کند.

بر پایه اعلام وزارت خارجه روسیه، آقای لاوروف همچنین خواستار اعمال نفوذ آمریکا بر نیروهای مخالف اسد، با هدف فاصله گرفتن آنها از ستیزه‌جویان مرتبط با القاعده شده است.

در همین حال یک مقام رسمی نظامی روسیه گفته است که روسیه به برقرار بودن آتش‌بس در سه روز آینده کمک خواهد کرد اما آمریکا نیز باید شورشیان را برای پایان دادن به خشونت‌ها تحت فشار قرار دهد.

ژنرال ویکتور پوزنیخیر، از مسئولان ستاد مشترک ارتش روسیه، از آمادگی مسکو برای تمدید ۷۲ ساعته آتش‌بس خبر داده و اضافه کرده است که مسکو انتظار دارد واشینگتن قاطعانه برای پایان دادن به خشونت‌ها توسط گروه‌های مخالف مورد حمایتش اقدام کند.

این مقام نظامی روسیه همچنین مدعی شد ارتش سوریه کاملاً با آتش‌بسی که از روز دوشنبه اجرایی شد همراه بوده، اما گروه‌های مخالف دولت از آن زمان ۱۴۴ بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG