لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

قطع ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل به سوریه


به جز حلب، صدها هزار نفر از مردم سوریه در جنگ پنج سال گذشته این کشور کشته شده‌اند.
به جز حلب، صدها هزار نفر از مردم سوریه در جنگ پنج سال گذشته این کشور کشته شده‌اند.

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریورماه، اعلام کرد که به دنبال حمله هوایی به کاروان کمک‌های بشردوستانه این سازمان در سوریه، ارسال این کمک‌ها را متوقف کرده است.

آژانس کمک‌های بشردوستانه ملل متحد در شهر ژنو سوئیس روز سه‌شنبه اعلام کرد که این تصمیم «به دلایل امنیتی فوری» گرفته شده است.

اندکی پس از آن که دولت سوریه در روز دوشنبه اعلام کرد که به آتش‌بس با مخالفان خود خاتمه می‌دهد، یک کاروان از خودروهای حامل کمک‌های ضروری انسان‌دوستانه در نزدیکی شهر بحران‌زده حلب، هدف حمله هوایی قرار گرفت.

دست‌کم ۱۲ نفر از جمله یکی از کارمندان سوری صلیب سرخ در این حمله کشته و ۱۸ کامیون حامل کمک‌ها نیز منهدم شدند.

در حالی که انگشت اتهام‌ها به سوی نیروی هوایی روسیه یا سوریه گرفته شده، مسکو اعلام کرد که درباره این حمله تحقیق خواهد کرد.

مسکو، بزرگ‌ترین حامی حکومت بشار اسد، در عین حال اعلام کرده است که آتش‌بس در سوریه تنها در صورتی ادامه پیدا می‌کند که شورشیان مخالف، حمله به نیروهای دولتی را متوقف کنند.

ایالات متحده آمریکا پیشتر با انتقاد شدید از حمله به کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد گفته بود که مقصد این کاروان هم برای روسیه و هم برای سوریه مشخص شده بود و واشینگتن همکاری با روسیه درباره سوریه را مجددا بررسی می‌کند.

ده‌ها هزار نفر در شهر حلب که مناطق مختلف آن مدت‌هاست میان مخالفان مسلح و دولت سوریه تقسیم شده، با بحران مواجهند.

ساکنان این شهر که دومین شهر بزرگ سوریه و زمانی قطب اقتصادی آن به شمار می‌رفت به دارو، غذا، آب و دیگر نیازهای اولیه احتیاج مبرمی دارند.

جز حلب، صدها هزار نفر از مردم سوریه در جنگ پنج سال گذشته این کشور کشته شده‌اند. صدها هزار مجروح و میلیون‌ها آواره و بی‌خانمان از دیگر تبعات جنگ و بحران سیاسی سوریه است.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، که از حمایت ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان برخوردار است، تاکنون از کناره‌گیری از قدرت برای پایان دادن به این جنگ خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG