لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

مقام های آمریکایی: هواپیماهای روسی به کاروان کمک های انسانی در سوریه حمله کردند


 کاروان کمک های انسانی که در «أورم الكبرى» مورد حمله قرار گرفته است.
کاروان کمک های انسانی که در «أورم الكبرى» مورد حمله قرار گرفته است.

مقام های آمریکایی روز سه شنبه گفته اند، نتیجه تحقیقات اولیه نشان می دهد که جنگنده های روسی کاروان کمک های انسانی سازمان ملل و انبار هلال احمر سوریه را در نزدیکی حلب هدف قرار داده اند.

یک مقام آمریکایی به شبکه «سی ان ان» گفته است: همه شواهد این نتیجه گیری را نشان می دهند.

در همین زمینه، مقام های آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته اند که شواهد نشان می دهد که هواپیماهای «سوخوی ۲۴» روسیه این حمله را انجام داده اند.

گزارش ها حاکی است که کاروان امدادرسانی که توسط سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی تدارک دیده شده بود در منطقه «أورم الكبرى» در غرب حلب هدف قرار گرفت. در نتیجه این حمله،سازمان ملل عملیات کمک رسانی خود را در سوریه به حالت تعلیق در آورد.

صلیب سرخ جهانی اعلام کرده است در این حادثه دستکم ۲۰نفر از جمله عمر برکات، مدیر هلال احمر سوریه در «أورم الكبرى» کشته شدند.

این کمک قرار بود به شرق حلب منتقل شود جایی که در حدود ۲۵۰ هزار نفر در محاصر نیروهای دولتی قرار دارند. ساکنان این منطقه هم اکنون با کمبود آب ، مواد غذایی و دارو مواجه اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد حمله روز دوشنبه به کاروان کمک های انسانی در سوریه را «مشمئز کننده، وحشیانه و ظاهرا عمدی» خوانده است.

این در حالی است که روسیه هرگونه دخالت در حمله به این کاروان کمک های انسانی را رد کرده است.

ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این زمینه گفته است، تصاویر ویدئویی از محل وقوع حادثه هیچ نشانه‌ای ندارند که ثابت کند این کاروان مورد حمله مسلحانه قرار گرفته است.

به گفته این مقام روسی: هیچ حفره‌ای که محل اصابت توپ و خمپاره باشد دیده نمی‌شود و ظاهر خودروها نیز به گونه‌ای آسیب ندیده‌اند که معمولا بر اثر بمباران هوایی روی می‌دهد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اضافه کرده است:آسیب‌هایی که به خودروها وارد شده ناشی از آتش گرفتن محموله‌های آنها بوده و نکته عجیب این است که این حادثه دقیقا زمانی اتفاق افتاد که شورشیان یک تهاجم گسترده را در اطراف حلب شروع کردند.

این در حالی است که بنیتو کارپنتر، یک سخنگوی صلیب سرخ جهانی، گفته است که این کاروان کمک های انسانی مورد حمله هوایی قرار گرفته است.

در همین حال رویترز گزارش داده است به دنبال حمله هوایی به این کاروان کمک های انسانی،درگیری ها در نقاط مختلف سوریه از سرگرفته شده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، نیروهای دولتی و شورشیان در منطقه ای در شمال شرقی دمشق درگیر شده اند.

XS
SM
MD
LG