لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

داعش از اهالی موصل به عنوان «سپر انسانی استفاده می کند»


یک مقام وزارت دفاع آمریکا و ساکنان موصل می‌گویند، در حالی که نیروهای دولتی عراق و پیشمرگه های کرد در حال پیشروی به سمت این شهر هستند، ‌نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

رویترز می‌گوید،گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی به همراه هزاران نیروی این گروه در موصل هستند و به نظر می‌رسد با توجه به این تمرکز نیروها احتمالا جنگ برای آزاد سازی موصل طولانی خواهد بود.

طبق این گزارش نیروهای دولتی عراق و پیشمرگه‌های کرد در برخی از مواضع به ۲۰ تا ۵۰ کلیومتری موصل رسیده‌اند.

در همین حال، شهروندان حاضر در موصل در تماس تلفنی به رویترز گفته‌اند که نیروهای داعش مانع خروج آنها از شهر شده‌اند و شهروندان و غیرنظامیان را در برخی از ساختمان‌هایی که احتمال حمله هوایی به آن‌ها می‌رود مستقر کرده‌اند.

ابو ماهر یکی از ساکنان موصل که در نزدیکی دانشگاه این شهر زندگی می‌کند، به رویترز گفته است: خیلی روشن است که داعش با نگه داشتن غیر نظامیان در ساختمان‌هایی که احتمالا مورد حمله هوایی قرار می‌گیرند، ا زمردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نیز در روز سه شنبه به خبرنگاران گفته، مشخص است که از مردم به عنوان سپر انسانی استفادهٔ شود.

سخنگوی پنتاگون اضافه کرده است: این چند هفته است که دیده می‌شود مانع حرکت مردم می‌شوند و به زور مردم را بازداشت می‌کنند. عملا برخلاف خواست و تمایل مردم مانع خروج آن‌ها از موصل می‌شوند.

جف دیویس از نبرد برای آزادی موصل به عنوان «یک جنگ زشت» یاد کرده و گفته است: اما می‌تونم به شما بگویم که تاحالا شاهد ما پیشرفت‌های خیلی خوب بوده‌ایم، البته این نبرد طولانی خواهد بود و نباید انتظارات را بالا برد چرا که تازه روز اول عملیات است.

در همین حال همزمان با پیشرو ی نیروهای دولتی دو سازمان بین‌المللی روز سه شنبه درباره استفاده احتمالی گروه حکومت اسلامی (داعش) از سلاح‌های شیمیایی در نبرد موصل هشدار داده‌اند.

صلیب سرخ جهانی و سازمان بین‌المللی مهاجران گفته‌اند احتمال زیادی وجود دارد که گروه حکومت اسلامی از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کند.

روبرت ماردینی، از سخنگویان صلیب سرخ، گفته است که این سازمان به پرسنل امدادی خود در اطراف موصل آموزش‌های لازم را برای چنین وضعیتی داده و تجهیزات لازم را هم برای تاسیسات درمانی منطقه فرستاده است.

عملیات آزاد سازی موصل روز دوشنبه با حضور و مشارکت ۳۰ هزارنیروی دولتی عراق، پیشمرگه‌های کرد و شبه نظامیان شیعه و با حمایت هوایى نیروهاى ائتلاف به رهبری آمریکا آغاز شده است.

موصل که دومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد است در تابستان سال ۱۳۹۳ با کمترین مقاومت نیروهای عراقی به کنترل شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی درآمد.

XS
SM
MD
LG