لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

رفسنجانی: رای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ کاملا تضمين شده است


هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «اكثر كسانی كه به آقای روحانی رای دادند، از انتخاب خود راضی هستند».
هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «اكثر كسانی كه به آقای روحانی رای دادند، از انتخاب خود راضی هستند».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران هدف از «مخالفت‌ها با توافق اتمی وین» از سوی اصولگرایان و مخالفان دولت را شکست خوردن دولت حسن روحانی دانست و گفت رای آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ «کاملا تضمين شده است».

اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با شماره روز دوشنبه ۱۰ آبان روزنامه «اعتماد» چاپ تهران همچنین گفت که «ردصلاحيت‌ها مسير انتخاب مردم» در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال گذشته را «تغيير داد» و «آنچه مردم می‌خواستند، غير از اين بود».

وی با اشاره به نتایج توافق اتمی وین گفت «ما اطمينان و سند داشتيم» كه طرف غربی قصد دارد، ایران را مانند عراق به مرحله نفت در برابر غذا برساند.

آقای رفسنجانی تاکید کرد که اسراييل، جمهوريخواهان آمریکا، برخی کشورهای عربی و همچنین «تندروها» در داخل ایران از توافق اتمی وین «عصبانی هستند، چون كار خيلی بزرگی شد».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت هدف مخالفان دولت از حملات علیه موضوع توافق اتمی وین این است که حسن روحانی «شکست بخورد» و «خودشان بيايند».

وی اضافه کرد: «رسانه‌ها و تريبون‌ها دست مخالفان سياسي دولت است كه هر چه می‌خواهند، می‌گويند و يك عده هم چشم بسته و گوش باز قبول می‌كنند».

آقای هاشمی پیش از این نیز بارها تاکید کرده بود که گروه‌های تندرو در داخل ایران قصد دارند توافق اتمی وین را به هم بزنند.

وی پیش ازاین همچنین بارها مخالفت‌های گروه‌های موسوم به «دلواپسان» در ایران با توافق اتمی وین را با مخالفت‌ اسرائیل با این توافق تشبیه کرده است.

با وجود تایید توافق اتمی وین از سوی رهبر جمهوری اسلامی، او و نزدیکانش همچنان از این توافق انتقاد می‌کنند.

در انتخابات مجلس دهم نیز تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از تاثیرگذاری موضوع توافق اتمی وین بر انتخابات اظهار نگرانی کرده بودند.

در همین حال علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی روز دوم مهر با اشاره به توافق اتمی وین، درباره «پیچیدگی نقش آمریکا » در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ ابراز نگرانی کرده بود.

رای روحانی «کاملا تضمين شده است»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در این مصاحبه همچنین گفت که وضعیت رای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ از همه کاندیداهای احتمالی «بهتر است» و رای او «كاملا تضمين شده است».

آقای رفسنجانی بدون اشاره به شواهدی تاکید کرد: «اكثر كسانی كه به آقای روحانی رای دادند، از انتخاب خود راضی هستند».

وی درباره دلیل «منع» محمود احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: «چون دوستان قديمی‌شان مخالف شدند. اصولگرايانی كه از ايشان حمايت و تقديس می‌كردند، برائت جستند».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از این نیز پیش‌بینی کرده بود که حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ انتخاب خواهد شد و در دور بعد «شجاع‌تر کارهایش را انجام می‌دهد» و «گام بلندی» را بر می‌دارد.

برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که ریاست جمهوری حسن روحانی، یک دوره‌ای خواهد بود و او سال آینده انتخاب نخواهد شد.

تحولات جامعه «ايجاب می‌كرد نيروهايی با تفكرات امروزی‌تر و متناسب با شرايط فعلی دنيا و جامعه » در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شوند و «تغييرات و تجديد قوايی متناسب با زمان بشود» كه اين اتفاق نيفتاد.
هاشمی رفسنجانی

برخی رسانه‌ها از سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل، عزت‌الله ضرغامی و احمد توکلی به عنوان رقبای احتمالی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده‌اند.

احمد توکلی و عزت الله ضرغامی اعلام کرده‌اند که تصمیمی برای نامزدی در انتخابات آینده ندارد. محمد باقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل اما در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

سعید جلیلی نیز نامزدی خود در این انتخابات را تایید یا تکذیب نکرده و گفته است «چیزی که تداوم نظام را تثبیت می‌کند این است که حرکت همواره باید رو به جلو باشد».

پیش از مخالفت علنی آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با نامزد شدن محمود احمدی‌نژاد، در رسانه‌ها از رییس‌جمهوری پیشین ایران نیز به عنوان یکی از نامزدهای این انتخابات نام برده می‌شد.

آیت‌الله خامنه‌ای روز پنجم مهر تأیید کرد که به آقای احمدی‌نژاد گفته است صلاح نمی‌داند وی در انتخابات پیش رو شرکت کند.

«ردصلاحيت‌ها مسير انتخاب مردم را تغيير داد»

آقای هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه گفت که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری «ردصلاحيت‌ها مسير انتخاب مردم را تغيير داد».

به گفته وی، تحولات جامعه «ايجاب می‌كرد نيروهايی با تفكرات امروزی‌تر و متناسب با شرايط فعلی دنيا و جامعه » در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شوند و «تغييرات و تجديد قوايی متناسب با زمان بشود» كه اين اتفاق نيفتاد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که به اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری انتقادی ندارد اما «آنچه مردم می‌خواستند، غير از اين بود».

آقای رفسنجانی گفت: «آنچه می‌خواستيم، اتفاق نيفتاد. ولي همين خبرگانی هم كه الان هستند، اگر اتفاقی بيفتد، می‌توانند وظيفه‌شان را انجام دهند. منتها ممكن است در آن سليقه ديگری باشد».

وی همچنین گفت که شیوه برخورد با حسن خمینی نوه آیت الله خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری « قابل قبول» نبود.

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۴ برخی از شخصیت‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی از جمله حسن خمینی، محمد موسوی بجنوردی، محمدجواد حجتی کرمانی، رسول منتجب‌نیا، مجید انصاری، محمود امجد، محمد اشرفی اصفهانی و محمدمهدی فقیهی رد صلاحیت شدند.

آقای هاشمی رفسنجانی در واکنش به رد صلاحیت حسن خمینی از جمله گفته بود: «شماها خودتان صلاحیت خودتان را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما صلاحیت داده است، چه کسی به شما اجازه قضاوت داده است، چه کسی به شما اختیارات، اسلحه، تریبون، تریبون نماز جمعه و صدا و سیما داده است؟»

در انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری همچنین محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و محمدتقی مصباح یزدی که از او با عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» نام برده می‌شود از راهیابی به این مجلس بازماندند و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در تهران نفر آخر شد.

XS
SM
MD
LG