لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

حذف ۵۸ مقاله محققان ایرانی از نشریات علمی «به دلیل تقلب»


۵۸ مقاله که توسط ۲۸۲ محقق ساکن در ایران نوشته شده بود، توسط یکی از معتبرترین ناشران مقالات علمی از مجموعه‌های علمی حذف شدند. به گزارش مجله نیچر، این انتشارات یعنی اسپرینگر نیچر، اعلام کرده است که به نظر می‌رسد بخش «داوری» در این مقالات به درستی انجام نشده است.

داوری یا روند بررسی مقالات علمی که یکی از مهمترین مراحل یک مقاله علمی است، به روند بازنگری همه‌جانبهٔ مقاله‌های علمی توسط متخصصان همان رشته گفته می‌شود. در واقع درستی مباحث مطرح شده در یک مقاله علمی قبل از انتشار باید از سوی گروهی از متخصصان آن رشته مورد بررسی قرار گیرد.

مجله بایومد از حذف ۲۸ مقاله توسط محققان ساکن ایران خبر داده است و گفته است که ۴۰ مقاله دیگر را تحت بررسی دارد. اسپرینگر گفته است که ۳۰ مقاله راحذف کرده و در حال مطالعه صحت ۹ مقاله دیگر است. اسپرینگر نیچر، ناشر یکی از معتبرترین نشریات علمی جهان، یعنی نیچر است.

در بیانیه‌ای که توسط اسپرینگر منتشر شده است ذکر شده که تحقیقات وقتی شروع شد که افشاگری، به آنها در خصوص مقالات نوشته شده توسط محققان ساکن ایران هشدار داد. در این بیانیه آمده است که آنها «شواهدی از تقلب و سرقت علمی، دستکاری در مرحله «داوری» و صحت نویسنده مقاله، تلاش برای دستکاری در داوری همتا و سیستم انتشار و در نتیجه بدست آوردن مالکیت مقاله علمی» پیدا کرده‌اند.

به گزارش نیچر، در تمام مقالاتی که اسپرینگر آنها را از شمار مقالات علمی خارج کرده است، شواهدی از دستکاری در معرفی نویسنده اصلی مقاله و دستکاری در داوری دیده می‌شود. در هفتاد درصد این مقالات شواهدی مبنی بر سرقت علمی وجود دارد. به گفته خانم امی بروک ویت، سخنگوی مجله بایو مد، در ۵۷ درصدمقالات شناسایی شده توسط این مجله شواهد دستکاری در داوری و در ۹۳ درصد آنها آثار سرقت علمی وجود دارد.

اسپرینگر گفته است که تصمیم برای حذف این مقالات صرفا به خاطر اصلاح رکورد علمی بوده است و آنها شاهدی در دست ندارند که مشخص کنند تخلفات توسط کدام یک از نویسندگان مقالات صورت گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG