لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

سپاه ۱۷ عضو «عرفان حلقه» را در اراک بازداشت کرد


محمدعلی طاهری
محمدعلی طاهری

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در استان مرکزی روز سه‌شنبه از بازداشت ۱۷ عضو «عرفان حلقه» در شهر اراک خبر داد.

در اطلاعیه این سازمان که روز سه‌شنبه، ۲۵ آبان، منتشر شد٬ بازداشت‌شدگان افرادی «سود‌جو» معرفی شده‌اند که پس از «ارشاد» از «اعمال گذشته خود ابراز پشیمانی و ندامت» کرده‌اند.

سپاه استان مرکزی اضافه کرده است که این افراد با «بهره‌گیری از اساتید مجرب» و هماهنگی با قوه قضائیه «ارشاد» شده‌اند.

«هفت نفر از سرگرو‌ه‌ها و ده نفر از اعضای مؤثر» عضو «عرفان حلقه» از جمله این بازداشت‌شدگان هستند.

سپاه استان مرکزی در بخش دیگری از اطلاعیه خود اعضای «عرفان حلقه» را به ایجاد «تشکیک» در عقاید مذهبی مردم متهم کرده است.

اعضای این گروه در ایران با عنوان حامیان محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار موسسه فرهنگی هنری «عرفان حلقه»، نیز شناخته می‌شوند که در دو هفته اخیر تجمعاتی را در اعتراض به ادامه حبس بنیانگذار این موسسه در تهران برپا کرده‌اند.

حامیان آقای طاهری اوایل آبان‌ماه امسال مقابل بیمارستان بقیة‌الله الاعظم تجمع کردند٬ بیمارستانی که متعلق به سپاه است و گزارش شده بود طاهری در پی اعتصاب غذا به این بیمارستان منتقل شده است.

محمدعلی طاهری در اردیبهشت ۱۳۹۰ برای سومین بار به اتهام «فساد فی‌الارض» بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد.

در این مدت آقای طاهری بارها محاکمه و گزارش‌هایی از صدور حکم اعدام برای وی از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده است.

از جمله خبرگزاری «ميزان» هشتم مرداد ماه امسال به نقل از يک «منبع آگاه» از صدور حکم اعدام برای محمد‌علی طاهری خبر داده و نوشته بود اين حکم به وکيل وی ابلاغ شده است.

این خبرگزاری اتهام طاهری را «توهين به مقدسات»، «مداخله غيرقانونی در امور پزشکی و درمان بيماران»، «ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع» و «استفاده غيرمجاز از عناوين علمی مانند دکتر و مهندس» اعلام کرده بود.

پنج سال حبس، پرداخت ۹۰۰ ميليون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق از دیگر مجازات‌هایی است که، بر اساس گزارش این خبرگزاری٬ دادگاه انقلاب برای بنیانگذار موسسه فرهنگی هنری «عرفان حلقه» در نظر گرفته است.

این در حالی است که پيش از اين در ۳۰ خردادماه، يک «منبع آگاه» در گفت‌وگو با خبرگزاری «ميزان» صدور حکم اعدام برای بنيان‌گذار «عرفان حلقه» را تکذيب کرده بود.

هواداران محمدعلی طاهری در سال‌های اخير چندين تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و تعداد زيادی از آنها نيز بازداشت و زندانی شده‌اند.

آقای طاهری در تيرماه سال ۱۳۹۳ در دنامه‌ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران، گفته بود که «بازجويان و بازپرس‌ها» او را با «اعمال فشار و شکنجه روانی» به «اعترافات ساختگی» وادار کردند.

محمدعلی طاهری که با راه‌اندازی موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» در سال ۱۳۸۰ به ارائه خدمات درباره «طب مکمل ايرانی، فرادرمانی و سايمنتولوژی» پرداخته بود، در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد.

به گفته کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، آقای طاهری يک بار ديگر نيز در سال ۱۳۸۹ بازداشت شده و پس از ۶۷ روز حبس در سلول انفرادی آزاد شده بود.

XS
SM
MD
LG