لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

از رامنی تا پترائوس؛ ادامه گمانه‌زنی‌ها در مورد وزیر خارجه احتمالی ترامپ


ملاقات رامنی و ترامپ در سال ۲۰۱۲، زمانی که ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی در هتلش در لاس‌وگاس از رامنی حمایت کرد
ملاقات رامنی و ترامپ در سال ۲۰۱۲، زمانی که ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی در هتلش در لاس‌وگاس از رامنی حمایت کرد

یک منبع مطلع روز پنجشنبه به خبرگزرای رویترز گفت دونالد ترامپ ممکن است در مورد نامزدی میت رامنی برای مقام وزارت خارجه با او گفت‌وگو کند. آقای رامنی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ نامزد جمهوری خواهان بود، از منتقدان سرسخت نامزدی دونالد ترامپ به حساب می‌آمد.

تاکنون فهرست طولانی از نامزدان مقام وزارت خارجه در دولت دونالد ترامپ منتشر شده که رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک، جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تنسی و نیکی هیلی فرماندار کارولینای جنوبی را شامل می‌شود.

دونالد ترامپ در روزهای اخیر و همزمان با گمانه‌زنی‌ها در مورد مقام‌های دولت آینده آمریکا به شیوه همیشگی اظهار نظرهای جنجالی‌اش در یک پست توئیتری گفت «فقط من از نامزدهای نهایی خبر دارم.»

سناتور کورکر روز چهارشنبه به شبکه خبری سی ان ان گفت او جزو فهرست نامزدان مقام وزارت خارجه است ولی دونالد ترامپ ممکن است فردی را انتخاب کند که در کارزار انتخاباتی به او نزدیک‌تر بوده است. سناتور کورکر روز پنجشنبه با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور منتخب و مسئول کمیته انتقال قدرت دونالد ترامپ ملاقات کرد.

میت رامنی از مخالفان آقای ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی است و در سخنرانی خود در ماه مارس او را «جعلی و کلاهبردار» توصیف کرد و از حزب جمهوری خواه و هواداران حزب خواست به او رأی ندهند. در مقابل دونالد ترامپ آقای رامنی را نامزدی ضعیف توصیف کرد که در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۲ شانس پیروزی را از دست داد.

به گزارش شبکه خبری ان بی سی، دونالد ترامپ و میت رامنی قرار است روز یکشنبه با یکدیگر دیدار کنند، و منبع مطلع از این ملاقات به خبرگزاری رویترز گفته است که آنها در مورد مسائل گوناگونی مذاکره خواهند کرد و احتمالاً مسئله پست وزارت خارجه در این گفت‌وگوها مطرح خواهد شد. همزمان یکی از مشاوران آقای ترامپ گفته است که آنها هنوز مشغول تدارک این ملاقات هستند.

سناتور جف سشنز، سناتور ایالت آلاباما، از متحدان نزدیک دونالد ترامپ و نامزد معرفی شده از سوی او برای پست دادستانی کل، روز پنجشنبه گفته بود که «به نظرم ملاقات دونالد ترامپ با افرادی مثل میت رامنی کار خوبی است».

به اعتقاد سناتور سشنز، دادن پست وزارت خارجه به میت رامنی احتمال کمی دارد. او معتقد است «افراد مستعد فراوانی هستند که لازم است دونالد ترامپ با آنها روابط خوبی داشته باشد. آقای رامنی قابلیت عهده‌داری مقام‌های متعددی را دارد ولی در هر صورت دونالد ترامپ تصمیم نهایی را خواهد گرفت.»

در روزهای اخیر افرادی که در فهرست نامزدان مقام‌های دولت آینده دونالد ترامپ هستند در دفتر کار آقای ترامپ با او و مایک پنس ملاقات کرده‌اند.

روزنامه گاردین نیز گزارش می‌دهد که روز پنجشنبه منابع مطلع گفتند دیوید پترائوس ژنرال سابق و مدیر اسبق سازمان سیا که به خاطر سوء مدیریت در حفظ اسناد محرمانه از مقامش برکنار شد، به نامزدان مقام وزارت خارجه اضافه شده است.

ژنرال پترائوس در سال ۲۰۱۲ و در نتیجه تحقیقات اف بی آی که نشان داد او با نویسنده زندگینامه‌اش رابطه عاشقانه برقرار کرده و اطلاعات محرمانه را در اختیار او قرار داده، از مقامش کناره‌گیری کرد. او در نهایت جرایم مربوط به سوء مدیریت اطلاعات محرمانه را پذیرفت.

افرادی که با او آشنا هستند می‌گویند آقای پترائوس به بازگشت به سیاست علاقه زیادی دارد و در گفت‌وگوهای خصوصی پذیرش مسئولیت در دولت آینده دونالد ترامپ را رد نکرده است.

آقای پترائوس فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق، از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات در مورد او اظهار نظرهای مثبتی کرده است.

او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری آلمانی دویچه وله گفت: «انتقادهای آقای ترامپ از اتحادهای آمریکا و ضعف کشورهای متحد در اجرای تعهدات خود درست است. دونالد ترامپ خارج از حلقه سیاستمداران همیشگی است. شاید او بتواند کارهایی انجام دهد که سیاستمداران در اجرای آن ناتوان بوده‌اند.»

XS
SM
MD
LG