لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

«گفت‌وگوی چند دقیقه‌ای» اوباما و پوتین در حاشیه اجلاس اپک در پرو


گفت‌وگوی رهبران آمریکا و روسیه در پرو، تنها چهار دقیقه طول کشیده است.
گفت‌وگوی رهبران آمریکا و روسیه در پرو، تنها چهار دقیقه طول کشیده است.

باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده و همتای روس او، ولادیمیر پوتین، روز یکشنبه در حاشیه نشست اپک، به اختصار با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند و بر پایه گزارش‌ها محور این گفت‌وگوی کوتاه، بحران سوریه و اوکراین بوده است.

نشست همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه، اپک، در لیما پایتخت پرو برگزار شده و شماری از رهبران جهان، از جمله رؤسای جمهوری آمریکا، چین، و روسیه در آن حضور دارند.

یک مقام رسمی کاخ سفید که از او نام برده نشده، به خبرگزاری رویترز گفته است که دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه تنها چهار دقیقه طول کشیده است.

این مقام کاخ سفید به رویترز گفته است که در این دیدار آقای اوباما با تأکید بر تعهد آمریکا و متحدانش از حق حاکمیت اوکراین، از همتای روس خود خواسته است که تا روسیه به تعهدات خود در چارچوب توافق مینسک پایبند باشد.

آقای اوباما همچنین بر لزوم پیگیری ابتکارات وزیران خارجه دو کشور در همکاری با جامعه جهانی «برای کاهش خشونت و کاهش درد و رنج مردم سوریه» تأکید کرده است.

در این زمینه خبرگزاری روسی تاس هم گزارش داده که رؤسای جمهور دو کشور بر لزوم ادامه تماس‌های وزیران خارجه خود برای حل و فصل بحران سوریه، تا زمان تشکیل دولت جدید آمریکا ادامه تأکید کرده‌اند.

تاس به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نوشته است که در این دیدار تأکید شده دو ماه باقیمانده از دولت اوباما باید صرف جستجوس راه‌هایی برای حل بحران سوریه شود و در این چارچوب، آنها موافقت کرده‌اند که سرگئی لاوروف و جان کری تماس‌های خود را ادامه دهند.

آقای پسکوف همچنین گفته است که رؤسای جمهور آمریکا و روسیه از عدم پیشرفت در بحران اوکراین نیز ابراز تأسف کرده‌اند.

روسیه و آمریکا در موضوعاتی چون بحران‌های سوریه و پیش از آن پرونده هسته‌ای تماس‌های نزدیکی با یکدیگر داشتند، اما در ماه‌های اخیر روابط نه چندان گرمی را تجربه کرده‌اند.

بخشی از سردی روابط دو کشور مرتبط با بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه است که آمریکا آن را به رسمیت نمی‌شناسد و روسیه را در مورد حمایت از شورشیان اوکراین سرزنش می‌کند.

در ماه‌های اخیر و در جریان رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا هم دولت روسیه بارها از سوی دولت ایالات متحده به مداخله در انتخابات این کشور به ویژه هک ایمیل‌های دموکرات‌ها شد. اتهامی که از سوی مقام‌های روسی رد شده است.

با این حال به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری می‌تواند افق متفاوتی را در روابط دو کشور پدیدار کند، چرا آقای ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود بارها از روسیه و رئیس‌جمهور این کشور تمجید کرد و در مقابل روسیه هم از پیروزی او در انتخابات به گرمی استقبال کرد.

در میان چهره‌هایی که تا کنون از سوی دونالد ترامپ برای همکاری در کابینه‌اش معرفی شده‌اند، مایکل فلین مشاور امنیت ملی او رویکرد مثبتی نسبت به روسیه دارد، اما اگر گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخاب میت رامنی به سمت وزارت خارجه درست باشد، روسیه یک منتقد سرسخت در کابینه ترامپ خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG