لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

پیشروی ارتش سوریه در حلب؛ «شورشیان از شش منطقه عقب‌نشینی کردند»


جنگجویان ارتش آزاد سوریه در حال شلیک ضدهوایی در منطقه تحت کنترل شورشیان در شرق حلب
جنگجویان ارتش آزاد سوریه در حال شلیک ضدهوایی در منطقه تحت کنترل شورشیان در شرق حلب

وزارت دفاع روسیه از بازپس‌گیری ۹۵ درصد حلب از دست شورشیان مخالف اسد خبر داده و دیده‌یان حقوق بشر سوریه هم تأیید کرده است که شورشیان از شش منطقه دیگر در شرق این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.

بر پایه گزارش خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیاست می‌گوید ارتش سوریه توانسته است شش محله دیگر در قسمت شرقی حلب را تصرف کند و با این حساب تنها بخش کوچکی از شهر حلب هنوز در اختیار شورشیان قرار دارد.

رامی عبدالرحمان، مدیر این نهاد ناظر بر بحران سوریه، روز دوشنبه خبر داد که شورشیان به عقب‌نشینی خود ادامه داده و در ساعات گذشته از شش منطقه جدید خارج شده‌‌اند.

حلب دومین شهر بزرگ سوریه و مرکز اقتصادی این کشور است که از سال ۲۰۱۲ بخش‌هایی از آن به کنترل شورشیان مخالف بشار اسد در آمده بود.

خبرنگار خبرگزاری رویترز که در منطقه تحت تصرف دولت بشار اسد حضور دارد می‌گوید : «بمباران مناطق تحت تصرف شورشیان بدون توقف در تمام طول شب گذشته ادامه داشته و یک غیر نظامی به دام افتاده شرایط را شبیه روز قیامت توصیف کرده است».

در مقابل ژنرال زیاد الصالح، رئیس کمیته امنیت حلب، به خبرنگاران گفته است که «نبرد حلب باید هر چه سریع‌تر پایان بپذیرد و شورشیان وقت زیادی ندارند. آنها یا باید تسلیم شوند یا بمیرند».

ساعاتی پیش، وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده بود که ۹۵ درصد حلب از شورشیان بازپس گرفته شده است.

پیش از آن هم ارتش سوریه تأیید کرده بود که نیروهای دولتی بعد از پاکسازی منطقه شیخ سعید در شهر حلب موفق شده‌اند مناطق بیشتری در شرق حلب را از کنترل شورشیان خارج کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز می‌گوید شورشیان پس از آنکه منطقه شیخ سعد را از دست دادند، از دیگر مناطق شرقی حلب عقب‌نشینی کردند.

شورشیان پیشتر گفته بودند که حاضر به خروج از مناطق تحت تصرف‌شان در شرق حلب نیستند، اما خواستار آن هستند که مسیری امن برای غیرنظامیانی باز شود که مایل به ترک این مناطق و رفتن به مناطق شمالی حلب و نزدیکی مرز ترکیه هستند.

رویترز روز یکشنبه ۲۱ آذر، به نقل از سه مقام رسمی شورشیان حلب نوشت بر پایه پیشنهادی که از سوی آمریکا و روسیه به شورشیان ارائه شده، مسیری امن برای خروج آنها و خانواده‌هاشان در کنار غیرنظامیان باقی‌مانده در مناطق شورشیان، در نظر گرفته شده است.

بر پایه این گزارش، «پیشنهاد آمریکا و روسیه» متضمن خروج «امن و شرافتمندانه» شورشیان و خانواده آنها از مناطق تحت تصرف‌شان در حلب است، با این حال شورشیان هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده‌اند.

روسیه البته در واکنش به این گزارش گفته بود، در مذاکرات ژنو به دنبال ایجاد شرایط لازم برای خروج غیرنظامیان از حلب بوده، و «خروج شبه‌نظامیان از حلب، موضوع توافق‌های جداگانه‌ای است که هنوز به دست نیامده است».

در همین حال سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که روز دوشنبه ضمن آنکه از به بن‌بست رسیدن مذاکرات ژنو با آمریکا خبر داد، افزود که روسیه آماده مذاکره درباره ایجاد مسیری برای خروج شورشیان از حلب است گرچه چنین مذاکراتی «باید پیش از هرگونه آتش‌بسی انجام شود».

در همین حال به بن‌بست رسیدن مذاکرات، یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده هم به خبرگزاری رویترز گفته است که روسیه خواستار تغییراتی در چارچوب مورد توافق است که برای آمریکا «غیرقابل قبول» است.

XS
SM
MD
LG