لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

دیدبان حقوق بشر سوریه: تخلیه حلب به دلیل نامشخصی به تعویق افتاده است


تظاهرات در لندن با شعار: مسیر خروجی امن برای مردم
تظاهرات در لندن با شعار: مسیر خروجی امن برای مردم

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماه، تخلیه مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب، به دلایلی که هنوز مشخص نیست، به تعویق افتاده‌است.

رویترز به نقل از رامی عبدالرحمن، مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید نخستین گروه قرار بود در ساعت پنج بامداد روز چهارشنبه مناطق باقی‌مانده در شرق حلب را ترک کند. اما از آن ساعت تا کنون، هنوز کسی از منطقه خارج نشده‌است.

یک شاهد دیگر نیز به رویترز گفته تا پس از ساعت ۶ صبح، هیچ کدام از اتوبوس‌هایی که برای تخلیه مردم آماده شده بودند، وارد مناطق شرقی حلب نشدند.

البته منابع مختلف ساعت‌ها و زمان مختلفی را برای تخلیه شورشیان و ساکنان مناطق اعلام کرده بودند. با این همه خود شورشیان گفته بودند انتظار دارند که نخستین گروه از زخمی‌ها، عصر روز سه‌شنبه شهر را ترک کنند.

دولت ترکیه نیز روز گذشته گفته بود شبه‌نظامیان و خانواده آنها و همچنین شهروندان و غیرنظامیانی که می‌خواهند حلب را ترک کنند، تا عصر چهارشنبه فرصت دارند که به صورت امن از شهر خارج شوند.

اما یک مقام نظامی حامی بشار اسد گفته بود تخلیه قرار است از پنج بامداد چهارشنبه شروع شود.

روز گذشته گزارش‌ها حاکی از آن بود که شورشیان سوری و روسیه، بر سر برپایی آتش‌بس و تخلیه مناطق «به توافق رسیده‌اند».

یک فرمانده شبه‌نظامی گفته بود ترکیه و سازمان ملل در مذاکرات نقش داشتند. ساعاتی بعد و پس از اعلام آتش‌بس، گفته شد توافقات، بین ترکیه و روسیه صورت گرفته و ایالات متحده در آن نقشی نداشته‌است.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، روز سه‌شنبه در مجمع عمومی این سازمان گفت گزارش‌هایی دریافت کرده که نشان می‌دهد نیروهای دولت سوریه و متحدانش با «بمباران‌های سنگین و اعدام‌های گروهی»، دست به کشتار غیرنظامیان در حلب زده‌اند. دیگر سازمان‌های بین‌المللی از جمله دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل یا«یونیسف»، نیز از «خشونت‌ها» پس از ورود نیروهای دولتی به حلب ابراز نگرانی کرده‌اند.

جنگ داخلی سوریه در آستانه ورود به ششمین سال پیاپی است؛ با صدها هزار کشته، میلیون‌ها آواره و تلاش‌های نافرجام برای پایان دادن به بحرانی که پیامدهای آن بر دیگر کشورهای جهان نیز تاثیرات عمیقی گذاشته‌است

XS
SM
MD
LG