لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

ایران: برای آتش‌بس در حلب شرط نگذاشته‌ایم


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش‌ها درباره شرط‌های ایران برای آتش‌بس در حلب را «خبرسازی‌های جعلی» و « فضاسازی تبلیغاتی» علیه ایران دانست که به گفته او نشان‌دهنده «عصبانیت برخی کشورها در منطقه و فرا منطقه از وضعیت جدید حلب» است.

درهمین حال براساس گزارش‌ها، وزیر خارجه ایران از شامگاه چهارشنبه سه بار با همتای ترکیه‌ای خود به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرده و نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ترکیه، روسیه و ایران، برای بررسی راه‌حل بحران سوریه هفتم دی ماه برگزار می‌شود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، روز پنجشنبه، ۲۵ آذر، در مصاحبه با خبرگزاری آنا، وابسته به دانشگاه آزاد، گفت که تلاش ایران همواره در جهت «صلح و ثبات و پاکسازی سوریه از تروریست‌ها» بوده است.

وی اعلام کرد که ایران آمادگی خود را برای همکاری با سازمان ملل و صلیب سرخ با هدف«امدادرسانی به حلب و تمامی نقاط سوریه»اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز و وب سایت العربیه نزدیک به عربستان سعودی به نقل از منابعی در سازمان ملل متحد و در اپوزیسیون سوریه اعلام کرده بودند که ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در تحولات سوریه، برقراری آتش‌بس در حلب را به خروج شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد از روستاهای شیعه‌نشین فوعه و کفریا مشروط کرده است.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران این گزارش‌ها را «خبرسازی‌های جعلی» جعلی خواند که به گفته او نشان دهنده «عصبانیت برخی کشورها در منطقه و فرا منطقه از وضعیت جدید حلب» است.

وی افزود: «آموزش تروریست‌ها و اعزام آنها از سایر جهان به سوریه... تلاش مذبوحانه آنها بوده است و امروز که خود را ناکام صحنه می‌بینند، با متهم کردن ایران می‌خواهند نقش نامبارک و جنگ‌افزوزانه و جنایات جنگی خود را پاک کنند».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز روز پنجشنبه، بدون نام آوردن از کشوری خاص، « کشورهای اسلامی منطقه» را که به گفته او «پول و سلاح در اختیار گروهک‌های تروریستی قرار دادند»، مسئول جنایات اخیر در منطقه دانست.

ریاض و تهران مدت‌هاست یکدیگر را به دخالت در امور عراق و سوریه و حمایت از تروریسم متهم می‌کنند و خواستار توقف و تغییر سیاست منطقه‌ای یکدیگر هستند.

این در حالی است که سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل ،سه شنبه، دولت سوریه و دو متحدش، ایران و روسیه را «مسئول جنایت‌ها» در حلب خواند.

صدها نفر نیز در مقابل کنسولگری ایران در استانبول، در اعتراض به سیاست ایران درباره حلب تظاهرات کردند.

ایران در مقابل می‌گوید که عربستان و ترکیه از اسلامگرایان افراطی، حمایت می‌کند.

درهمین حال سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا روز پنجشنبه اعلام کرد که گزارش‌های رسانه های ترکیه درباره نقش منفی ایران در سوریه «به تاثیر از فضاسازی دستگاه های تبلیغاتی و رسانه‌ای وابسته به حامیان تروریست‌های داعش، جبهه النصره ودیگر گروه‌های سازمان یافته تروریستی منتشر می‌شود».

رسانه‌های ایران نیز خبر دادند که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از روز چهارشنبه تا ظهر پنج شنبه سه بار با چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، درباره آخرین تحولات سوریه گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

در همین حال وزیر خارجه ترکیه از برگزاری نشستی سه‌جانبه با وزرای خارجه روسیه و ایران برای بررسی راه‌حل بحران سوریه خبر داد.

مولود چاوش‌اوغلو، شامگاه چهارشنبه گفت: «ما در تلاش برای برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه و آغاز مذاکرات سیاسی جهت پایان‌دادن به جنگ داخلی در این کشور هستیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست وزیران خارجه ترکیه، روسیه و ایران قرار است روز ۲۷ دسامبر (هفتم دی ماه) در مسکو برگزار شود.

روسیه و ایران از متحدان اصلی بشار اسد به شمار می‌روند اما ترکیه از مخالفان دولت سوریه حمایت می‌کند.

حلب تقریبا به طور کامل به تصرف نیروهای دولتی بشار اسد و متحدان آن درآمده‌است.

شبکه العربیه ویدیویی را منتشر کرده که براساس آن نخستین کاروان حامل زخمی ها، مخالفان مسلح و غیر نظامیان از مناطق تحت کنترل مخالفان در شهر حلب از این شهر خارج شده است.

XS
SM
MD
LG